Галин Стоев. Снимка: Ютюб

Първата премиера за предстоящия сезон в Народния театър „Иван Вазов“ е по текст на украинката Саша Денисова. Режисьор е Галин Стоев, а заглавието – „Хага“.

Пиесата е повече от актуална, защото показва края на войната. И понеже историята е разказана през очите на дете, справедливостта ще тържествува.

„Хага“ е фантазия, родена в главата на едно момиченце, което си играе в руините на познатото си ежедневие, унищожено от войната. Детското въображение разиграва на сцената Хагския трибунал срещу военните престъпления.

Режисьорът Галин Стоев бил така впечатлен от текста, че поискал от френското министерство на културата 2 месеца неплатен отпуск (Стоев е директор на театъра в Тулуза, б.р.), за да дойде в София и да го постави на сцена.

Никой на планетата не може да подмине темата за войната в Украйна. Всеки, който се прави, че това е нормално, естествено и логично, се занимава с всичко друго, но не и с етика и човешки морал. Актатът на Путин е ирационален, но той е човек с огромен ресурс в ръцете си, за съжаление“, каза пред БНР Галин Стоев.

„Запознах се със Саша малко след началото на войната. Срещнах се с нея във Варшава. Започнах да следя как се развива. Чувствах се задължен да помогна с каквото мога на този артист и на други, които са в неблагоприятна ситуация, да могат да бъдат видени на други сцени, в други езикови среди. Исках нейното име да бъде показано на френскоезичната публика. Но осъзнах, че този текст трябва да бъде направен в България“, разказа Стоев.

Той сподели, че активно следи всичко, което се случва у нас, и си дава сметка, че е интересно да наблюдаваш тези процеси от чисто театрална гледна точка.

„Днес времето се сгъстява, става все по-интензивно, маските падат със страшна сила. Сериалът, който наблюдаваме, е с актьори в костюми с лоши качество, смесица между измислица – реалност – мит – ежедневие. Контекстът ми изглеждаше подходящ: да хвърлим камък в блатото и да видим дали Лох Нес ще излезе, или жаби ще се разскачат в различни посоки.

Това, което ме мотивира, е оглушителната тишина в обществото ни спрямо войната в Украйна. Скандализираха ме изявите на лица на ключови длъжности, включително от президентската институция“.

В предаването „Неделя 150“ режисьорът коментира, че тълпа, държана в страх, се манипулира много по-лесно:

Голяма част от хората днес спират да разбират съвременния свят, не знаят какво да очакват от него и се чувстват изхвърлени, непризнати“.

Според него е шокиращо, че българинът в по-голямата си част демонстрира липса на солидарност спрямо Украйна, но е и готов да организира страховете и комплексите си в политически проект и да заложи на това.

Да пакетираш страховете, представяйки ги като патриотична кауза, това е може би най-низкият жест на манипулация. Фиксацията в миналото е морбиден импулс, нагон към смъртта. Обръщаш се към миналото, когато знаеш, че нямаш бъдеще. Когато се смесиш миналото с усещането за дълбок личен провал у човека, с който той не може да се справи, освен ако не стовари цялата вина за личния си провал върху някого далече от него, тази техника е добре разработена от Хитлер.

Абсолютно същият сценарий се разиграва сега, голям процент от нашето население успява да уйдиса на акъла и да повярва, че с магнит и с пилон ще станем България на три морета. Хора, това няма как да стане! Това не работи така в съвременния свят. В съвременния свят войната е изключена!“

По думите на Галин Стоев всички нормални хора се надяват да видят един ден военните престъпници на подсъдимата скамейка на трибунала в Хага:

„Много е възможно някои от тях да се укрият, други да умрат или да се избият един друг, но Хага има символична стойност. Случвайки се, това ще докаже, че правото тържествува. Днес живеем във време на дефицит на истина и на справедливост. Този дефицит се интерпретира и инструментализира от различните играчи по различен начин. Този дефицит работи върху всички нас, въпросът е как всяко човешко същество го реинтепретира и работи за едно общо благо. Ако работиш за общото благо, работиш и за собственото.“

Режисьорът смята, че ако този съд се случи дори само в главата на едно дете, както става в спектакъла „Хага“, то част от справедливостта някъде ще бъде зафиксирана и възстановена.

Още новини за култура – четете тук

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук