аутобан, магистралата, път

Заради съмнения за нередности и картел, Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ) започва проверка на обществената поръчка за строителството на автомагистрала „Русе – Велико Търново“ от км 0+400 до км 76+040.

В началото на седмицата стана ясно, че за първите два участъка на магистралата за
строители са избрани две обединения начело с „Инфра експерт“ и „Европейски пътища“, чиито цени надвишават с до 55% прогнозната стойност на поръчката. С тях към момента няма сключени договори за изпълнението на поръчката.

Министерството на финансите е наредило проверката заради съмнения за липса на конкуренция в търга, свързаност между допуснатите кандидатите и високата цена, става ясно от съобщението. АДФИ ще провери защо до крайното класиране са допуснати две икономически групи, като всяка от тях печели по една обособена позиция.

Финансовите инспектори ще проверят още и защо цените на които се възлагат поръчките надвишават с 40 до 55 % прогнозния бюджет на пътната агенция и има ли тръжна манипулация и разпределяне на поръчките по обособени позиции и ощетяване на бюджета на Европейския съюз. За потенциалните нарушения и за наличие на картел ще бъдат сезирани Европейската служба за борба с измамите (OLAF) и Главна дирекция „Конкуренция“ на Европейската комисия, се казва в съобщението на Министерството на финансите.

Как се стигна до тук?

Процедурата за възлагане на поръчката е обявена на 03.12.2020 г. по две обособени позиции: № 1: Участък Русе – Бяла и № 2: Обход на гр. Бяла. Прогнозната стойност на поръчката е общо 982 740 000 лв. – 536 391 000 лв по първата позиция и 446 349 000 лв. по втората. Критериите за възлагане са цена – с тежест 50 % и техническа оценка – 50 %, а финансирането е по ОП „Транспортна свързаност“ 2021—2027.

Миналият януари са подадени четири оферти за позиция 1 и пет оферти за позиция 2. На 12.02.2021 г. всички участници са допуснати до техническа оценка. Тя обаче се извършва едва на 25.05.2022 г., като комисията отстранява по 1 участник от всяка обособена позиция. Поради изтичане на срока на валидност на офертите участниците са поканени да ги удължат, като единият от участниците не подновява офертата си по Обособена позиция 2. Така за всяка обособена позиция са допуснати едни и същи трима участници.

Двама от тях (ДЗЗД „ХЕМУС-16320“ и „ХВП – ЯБЛАНИЦА“ ДЗЗД) са свързани лица, тъй като в тях участват свързани дружества – „Пътстройинженеринг – Т“ АД, „Хидрострой“ АД и „ВДХ“ АД. Мажоритарните им собственици и членове на управителните им органи – Григор Иванов и Велико Желев участват съвместно в управлението на трето дружество – „Пътни строежи Велико Търново“ АД,, съобщават от Министерството на финансите.  На основание чл. 107, т. 4 от ЗОП тези участници (ДЗЗД „ХЕМУС-16320“ „ХВП – ЯБЛАНИЦА“ ДЗЗД) е следвало да бъдат отстранени, но това не е направено.

На 26.05.2022 г. комисията отваря ценовите предложения и класира на първо място по Обособена позиция 1 ДЗЗД „ХЕМУС-16320“ с цена от 876 525 100,64 лв. (над 300 млн. над прогнозната стойност). За Обособена позиция 2 на първо място е класирана ДЗЗД „АМ РУСЕ ТЪРНОВО“ с цена от 660 425 563,84 лв. (над 190 млн. над прогнозната стойност).

Преди дни председателят на управителния съвет на АПИ Тодор Василев приема решение за избор на изпълнители според класирането на комисията. Позиция едно печели ДЗЗД „ХЕМУС-16320“ с цена от 876 525 100,64 лв. (над 300 млн. над прогнозната стойност). За втората позиция за изпълнител е определен ДЗЗД „АМ РУСЕ ТЪРНОВО“ с цена от 660 425 563,84 лв. (над 190 млн. над прогнозната стойност). Така общата цена за изпълнение на поръчката е повече от 1,539 млрд. лв., което е повече от 556 млн. лв. над прогнозната стойност.

Изграждането на автомагистралата „Русе – Велико Търново“ е сред приоритетните обекти, тъй като направлението осигурява връзка между държавите oт Североизточна Европа през Румъния и България с Гърция и Турция, както и между Балтийско и Средиземно море. В момента първокласният път е един от най-натоварените и с висока концентрация на тежки пътни инциденти. Там катастрофи стават почти всеки ден. Затова не случайно е наречен „отсечката на смъртта“ и „пътя -убиец“.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук