Потъването на естонския круизен кораб през 1994 година, което взе живота на 852 души, 501 от които – шведи, може да е било причинено от сблъсък с подводница, съобщава колектив за документалистика, цитиран от „Юронюз“.
Създателите на програмата казаха, че са изпратили дистанционно контролиран дрон да изследва останките на кораба „Естония“ и така са забелязали неизвестна досега дупка в корпуса, дълга 4 метра и с най-голяма ширина 1,2 метра. Откритието е показано в документалния филм по „Дискавъри“, наречен „Естония“ – откритие, което променя всичко“, в който експерти казаха, че такъв пробив може да стане само с участието на голяма външна сила.
Само 137 от 989 пътници оцеляха, когато корабът потъна в международни води в близост до Финландия на 28 септември 1994 година. Катастрофата остава най-големият инцидент с кораб за Европа в невоенно време.
Външните министри на Естония, Финландия и Швеция направиха изявление, че ще оценят заедно новата информация, представена от документалния филм.
Маргус Курм, който ръководеше комисията на естонското правителство за разследване на трагедията заяви, че сблъсъкът с подводница е най-вероятното обяснение. Той добави, че не е вероятно дупката да е причинена от удар на кораба с подводна скала след потъването му на морското дъно.
„Мястото на пробива никога не е докосвало морското дъно – каза Курм пред естонската държавна телевизия ETV – позицията на съда след потъването е добре документирана след гмуркания през 1994 година.“
Разследването по онова време заключи, че катастрофата на „Естония“ е причинена от отворена врата към товарния отсек, през която водата е нахлула в сектора на автомобилите, прекарвани от кораба.
Когато потъна, корабът е бил по маршрут от Стокхолм до Талин. Пътници от 17 държави се удавиха в трагедията, включително 501 шведи и 285 естонци.
Много тела останаха неоткрити в останките на корабокрушението, а изследователските гмуркания да мястото на потъване бяха забранени след съглашение от 1995 година между правителствата на Естония, Финландия и Швеция. По тази причина създателите на документалното предаване са използвали изследователски съд под германски флаг, за да изследват останките.