Огнян Герджиков

Огнян Стефанов Герджиков е юрист и политик. В периода 2001-2005г. е председател на 39-то Народно събрание. От 27 януари 2017 г. до 4 май 2017 г. е служебен министър-председател на България.

Професор е в Софийския университет „Св. Климент Охридски“.

 

Изминаха 100 дни от управлението на кабинета „Борисов 3”. Какво свършиха за това време? Каква е вашата оценка?

Първите 100 дни са имунизирани от критики. Оттук нататък следва да следим какво точно правят. Не може да се очакват за 100 дни някакви революционни неща и едва ли е необходимо, защото България стои относително стабилно на международната карта. Това се наблюдава и от гледна точка на икономиката, има добри постъпления в хазната. Освен това, в страната има социален мир.

Разбира се, хубаво е, че има опозиция, която непрекъснато държи будни управляващите.

Такава масивна опозиция в последно време не бяхме имали. Сега в лицето на БСП, която се възроди, е важно България да има силна лява партия в политическото пространство.

Смятам, че в близка перспектива нещата ще изглеждат още по-добре, защото това е едно правителство, което има натрупан опит. Това е правителство „Борисов 3” и голяма част от министрите са от предходните кабинети, което е много ценно и много полезно.

Единственото, което ме безпокои малко е свързано със законодателните инициативи и това, което влиза в парламента като проектозакони.Там личи ясно липсата на достатъчна експертиза.

Приемат се едни популистични закони.

Например, на първо четене минаха едни промени в ГПК, свързани с т.нар. абсолютна погасителна давност, които мен лично много ме притесняват. Това показва, за пореден път, не достатъчно разбиране на едни сложни материи.

Иначе в общи линии смятам, че можем да дадем една положителна оценка на кабинета към днешна дата.

Липсата на програма все още не ви ли притеснява?

Правителството има една предизборна програма, която, макар и малко мудно, изпълнява.

Не съм обезпокоен, че нямат програма.

Освен това, сега сме в едно време на летни отпуски, в което не можем да очакваме някакви активности.

Вниманието ни трябва да се изостри след края на летни сезон, когато правителството и парламентът трябва да заработят с пълна сила.

Какво мислите за административната реформа, която премиерът Бойко Борисов гръмко афишира?

Това е нещо, изключително положително. По време на служебния кабинет имахме подобни идеи. Разбира се, времето беше изключително недостатъчно, но направихме една таблица в кои области трябва да се търси облекчаване на административните тежести, което беше съвсем първоначална стъпка. Много се радвам, че кабинетът „Борисов 3” тръгна в тази посока.

Това ще бъде наистина огромен успех, ако съумеят да го доведат до край.

Това ще бъде наистина нещо много, много ценно и България се нуждае от него от много време.

Администрацията е задръстена от бюрократизъм.

Има толкова неща, които могат да се облекчат за хората. Като се започне от свидетелството за съдимост, ходенето от гише на гише. Администрацията трябва да служебно да ги движи тези неща, а не гражданите до ги бута като един спрял часовник, за да вървят.

Каква оценка давате на правителството?

При всички случаи не е двойка или тройка. Според мен между Добър и Много добър.

Предстои ни нещо много важно – председателството на ЕС. Според вас кой трябва да бъде основният въпрос, по който България трябва да работи?

Много са въпросите, които могат да влязат в дневния ред на това европредседателство от гледна точна на българските интереси. Но, като че ли, един от важните въпроси е свързан със Западните Балкани.

България има нужда да има стабилни западни съседи.

Това означава тези съседни държави да имат перспективата в близко бъдеще да станат пълноправни членки на Европейския съюз. Това е нещо много важно и ще доведе до стабилизация на региона.

Ако държавите на западната ни граница станат членове на ЕС, ще бъде много полезно и за България, и за Румъния, а и за Гърция.

Какво е вашето мнение за Договора за добросъседство с Македония?

Те са в едно положение, в което усещат, че са зависими от България. Ние в не малка степен успяхме да се възползваме от това по един добър начин, тъй като те имат нужда от подаване на ръка.

Те обаче трябва да признаят неща, за които от десетилетия се борим, за да станат ясни.

Тези изисквания, които нашето правителство беше поставило и се приеха от македонската страна ме карат да се чувствам уверен. Щастлив съм, че в Македония не еднозначно се приема този Договор, например ВМРО-ДПМНЕ са против, което показва, че сме ги настъпили по болното място.

По време на мандата си като служебен министър-председател започнахме много интензивен разговор и на български, и на европейски терен, за влизане на България в еврозоната. Днес, като че ли, този разговор малко позаглъхна. Според вас, кой има интерес и кой няма да влезем в еврозоната.

Аз съм убеден глобалист. Аз съм европеец до мозъка на костите си.

За да бъде България наистина в ядрото на ЕС, ние трябва да приемем общата европейска валута.

Това е и наше задължение по договора, който сме подписали. Всички държави, с изключение на две, нямат това задължение. Ние обаче не сме от тях. Една от тях е Великобритания, която е напът да излезе. Така, че това е жизнено важно за нас.

Вярно е, че това до голяма степен е експертен въпрос. Има известен спор между финансисти и икономисти, но модерно мислещите са единодушни, че влизането ни в еврозоната ще донесе много перспективи и ползи за България и нейното развитие.

Разбира се, има и гласове, че това не трябва да се прави, че това рисково и т.н., но всяко ново нещо среща съпротивата на старото. Това е естествено.

Аз съм убеден и правя консултации с много водещи специалисти от областта и по-голямата част от тях са категорични, че България трябва да върви в тази посока.

Аз съм щастлив, че по време на нашия кабинет успяхме да реактивираме този въпрос, за да се дискутира. Това стана и след близо два месеца се усеща активиране на този диалог, който, разбира се, ще минава през известни заглъхвания, но този въпрос не трябва да се оставя, той трябва да се доведе до край.

Според вас, българските банки имат ли интерес от влизане в еврозоната, защото ако това се случи, няма да могат да събират произволни такси от клиентите си?

Има един такъв момента. Въпросът там е двуостър. От една страна това ще отвори и задвижи капиталовия пазар. Много повече хора ще тръгнат да търсят кредити от банките за своя бизнес, тъй като ще паднат лихвите по кредитите, което е много полезно за всяка икономика. От друга страна от Централната банка не са много във възторг, защото там има едно много мощно звено, свързано с Валутния борд и с това ние да сме извън еврозоната.

Огромен финансов ресурс ще се освободи, който сега служи като резерв във Валутния борд.

Това, че сме във Валутен борд обаче ни поставя в много благоприятна позиция, за да можем по-безболезнено да влезем в ЕРМ-2, т.нар преддверие на еврозоната.

Като един от най-влиятелните юристи в страната, бихте ли коментирали промените в Закона за съдебната власт и по-конкретно частта с външното финансиране на магистратските организации. Трябва ли те да се финансират от външни източници?

Аз винаги имам резерви, когато някоя организация трябва да се финансира отвън. Това винаги създава усещането, че се влияе по един неправомерен начин.

Аз съм против външно финансиране.

Както на вероизповедания – тук беше направена положителна крачка, така и в този случай.

ГЕРБ изтеглиха тази част от Закона в последния момент. Според вас защо?

Това вероятно е въпрос на някакви политики, които преследват някакви цели, които на мен не са ми известни.

Изправени сме пред непрекъснати стачки в МВР. Според вас не е ли парадоксално, че полицаите непрекъснато протестират и приемливо ли е това. Трябва ли да има промяна в Закона за МВР? Как това е уредено в Европа?

Да си призная, нямам поглед върху това как е уреден въпросът в Европейския съюз. Мога да кажа, че нашите полицаи действително имат проблеми с униформите си, със старото си оборудване. Това е много голям проблем, защото полицията е изключително важно звено от стабилността и сигурността.

От тази гледна точка, ние сме длъжници на нашите полицаи. Особено що се касае до служителите на терен, не тези са зад бюрото. Не че няма място за администрация, но тя, като че ли, е прекомерно раздута за сметка на тези, които действително осигуряват реда и спокойствието в страната.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук