Румен Драганов работи в сферата на туризма повече от 30 години. Завършил е Техническия университет в София и университета за национално и световно стопанство. През годините е заемал различни длъжности в сферата на туризма – екскурзовод, туристически представител, офис директор в международната търговска организация “Балкантурист”, бил е и председател на Туристическия комитет към Съвета на Министрите в качеството си на заместник-министър на търговията и туризма.

Днес Румен Драганов е директор на Института за анализи и оценки в туризма.

 

Летният сезон е в разгара си. Какво показват вашите данни? Пълни ли са курортите по българското Черноморие?

Да, курортите навсякъде са пълни. Но това е нормално, сега е пикът на сезона. Обикновено този период между 25 юли и 5 август се счита за най-натоварения сезон на морето. Независимо от всичко можем да кажем, че през последните две години, ние имаме насищане на пазара и се наблюдават една тенденция – има свободни легла, независимо, че сме в разгара на сезона. Тоест, ако някои сега иска да отиде на море, може да намери къде да отседне, в различна легова база.

Тоест, има повече хотели, отколкото туристи?

Да, има повече легла от търсенето, независимо, че търсенето е високо.

Какво очаквате за месец август?

Очакванията са, че в страната ще влязат близо 2 млн. чуждестранни посетители. Те идват само с цел туризъм. От тях около 60% са тези, които по една или друга причина ползват туристически услуги. Освен това, очакваме около 3 млн. и 600 хиляди българи да пътуват вътре в страната – не само за морето, но и за вътрешността на България.

Феноменът, от където идват и повечето туристи, са нискотарифните авиокомпании. Много хора идват на културен туризъм в градската историческа среда. Това, което наблюдаваме и през месеците извън летния сезон, е увеличеният брой туристи в София, Пловдив, Велико Търново и други градове.

Освен това, нискотарифните авиокомпании започнаха и вътрешни полети. Транспортът прави повечето пътувания в страната и по-големия интерес към страната.

Една от най-често срещаните публикации в чуждестранните медии е, че България е една от най-евтините туристически дестинации. Предпочитат ли чужденците страната ни, защото е евтина или по-скоро не?

Вярно е, че съгласно статистиките на „Пост офис”, които следят около 11 различни продукта, България се явява изключително евтина. Това означава, че като сме на първо място по цена на почивката, сме на последно място между всички сравними дестинации. Това не би трябвало да ни радва. Това е големият проблем – че не можем да плащаме заплати и че нямаме приходи. Като цяло това означава, че ние сами доста сме подценили туристическия продукт, не сме борбени, конкурираме се един друг – например, огромното строителство, голямото предлагане, ние за всяко легло, предлагаме 6 стола в ресторантите, които също остават празни. Получава се така, че ние имаме недостиг на работна ръка, а в същото време имаме празни места в хотелите и заведенията. На всичко отгоре, предлагаме най-ниската цена, а това не ни прави по-конкурентноспособни, защото нямаме толкова туристи, колкото Испания, а имаме повече труд за по-малко пари.

Проблемът с липсата на кадри се появи още в началото на сезона. Дори бяха приети по-облекчени мерки за издаване на визи за гражданите на Украйна. Разрешен ли е проблемът с кадрите по морето?

Определено решението не е във внос на кадри. Заетите по морето в момента са над 360 хил., а документи на чуждестранни работници са издадени на малко над 3 100 – тоест, около 1%. Ние няма как да търсим решение на проблема с кадрите извън кадрите в страната. Решението трябва да го търсим чрез увеличаване на заплащането им. Причината работната сила да изтича в чужбина е защото там за същия труд получават в пъти по-високи заплати.

Зачестиха случаите с измамени туристи по морето, например с обмяна на валута със стари български пари, случаят, в който шведски турист изрита камериера и прочее. Как тези неща влияят на имиджа на България като туристическа дестинация?

Трябва да правим разлика между това, което ние виждаме като лоши и негативни неща и онова, което влияе на многомилиардния туристически бизнес. Интересът на туроператорите, превозвачите, хотелиерите и ресторантьорите е да реализират своя продукт и затова много внимават клиентите им да са доволни. Публикациите в медиите не се отразяват изцяло на огромния поток от туристи, който идва в България. Това, което можем да кажем е, че българите са изключително разочаровани от случващото се по българското Черноморие, дори в социалните мрежи се реагира много остро по отношение на конкурентоспособността на българския продукт и рекламират чужди дистанции. Всичко това рефлектира и затова имаме и толкова много празни легла дори в пика на сезона.

Тоест, икономическият израз е, че когато българите не се чувстват добре в собствената си държава, демонстративно ползват услугите на други дестинации, откъдето намаляват и приходите в туризма.

Спечелихме ли от проблемите в Турция – опита за преврат, влошените отношения с Европа? Увеличил ли се е броят на туристите у нас заради това?

След свалянето на руския самолет и намаляването броя на туристите в Турция с 15 млн., България беше една от страните, заедно с Гърция, Испания, Италия, Малта и Кипър, които спечелиха много от това, че туристите не отидоха в Турция. Туроператорите ги пренасочиха към други места и в България туристите се увеличиха. Но въпросът е каква организация на туризма имаме, отчетността, която имаме.

Ако се разходи из курортите ще забележите колко много вносни стоки има – домати, краставици, плодове. По сергиите се продават китайски стоки. И като добавим чуждестранните работници трябва да си зададем въпроса: „За какво правим всичко това?”. Нали смисълът на икономиката е чрез туризма да създаваме целогодишни работни места, да продаваме наши продукти – не само, защото са с по-добро качество, но и защото ще се задвижи икономиката, а оттам могат да се решат демографските проблеми.

От коя държава се наблюдава ръст на посещения?

Най-големите ръстове са от европейските пазари – Германия и Великобритания. Ръст наблюдаваме и при извън европейски дестинации, например Израел.

Какво очаквате през септември, традиционно хората пътуват заради празниците?

Септември ще бъде силен, но и октомври. До средата на октомври очакваме да има туристи по Черноморието, разбира се, много по-малко от тези сега в разгара на сезона.

Очакваме обаче много силен туризъм в градска историческа среда. Това ще бъде феноменът на 2017г., че туристите, които идват с различна цел от морски туризъм, ще бъдат много повече.

Преди седмица министърът на туризма Николина Ангелкова обяви, че България ще бъде рекламирана в Ню Йорк и Лас Вегас. Според вас това ще ни помогне ли?

Тази година има силно намаляване на броя на туристите от САЩ, независимо, че миналата година акцентирахме на реклама с холивудски актьори. Общо взето, привличането на туристи от САЩ е интересна цел, но тя няма да бъде постигната чрез този механизъм. Очакваме американски туристи от круизни кораби. През годините те са достигали до 20 и повече, а тази година беше само един.  Рекламирането на България по този начин не е най-добрият, но това са лични амбиции на самия министър на туризма, които нямат нищо общо с действителността.

Харесайте страницата ни във Фейсбук за още интервюта.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук