Антон Кутев е български политик от БСП. Народен представител от парламентарната група на Коалиция за България.
Роден е на 13 септември 1968 година в град София. Завършва специалност „Изкуствознание“ в Художествената академия. Учил е „Икономика на киното и телевизията“ в Московския киноинститут.
В периода от 2003 до 2007 година следва „Европейска публична администрация“ в Софийски университет.
Господин Кутев, по-ефективно ли ще бъдат изхарчени парите на българските данъкоплатци тази година, отколкото през 2019-та?
Надявам се. Затова вече ще питаме и Владислав Горанов, с идеята да въведем малко повече ред в тази процедура. Факт е, че имаше огромни поправки в бюджета, който приехме за 2019г. и този, който искахме. Самият министър каза, че от 1,6% разходи за отбрана, които сме приели, всъщност ние имаме 3,5% чисти разходи за отбрана, а в целия сектор са 5,7% от БВП. Тоест това вече означава пълно преразпределяне в рамките на годината на бюджетната процедура. Тоест народът и Народното събрание, които отговарят за това, са казали едно. Те са казали, че има някакво съотношение между социални разходи и военни, след това се оказва, че военните се качват 2 пъти. За чия сметка? Разбира се, за социалните. Ако се качат военните с милиард и половина, би трябвало социалните да се качат с 3 милиарда. Това е била волята на Народното събрание, което е приемало бюджета за 2019г. и е много важно да се продължи този разговор, за да може през 2020г. да не стане същото. Вече години наред виждаме как в края на годината едни милиарди, от порядъка на 1,3 млрд. бяха през 2018г., над милиард бяха и през 2019г., примерно отиват в АМ „Хемус”, където се харчат без никакви процедури, без заповед, без поръчки. Това цялото е заобикаляне на Парламента. Според мен с това трябва да се занимава и прокуратурата и рано или късно съм убеден, че ще се занимава с това, защото няма как да изхарчиш 1,3 млрд. без обществени поръчки и това да не доведе до някакви практики, чисто незаконни.
Кои сектори трябваше да бъдат по-добре финансирани и от кои можеше да се спестят пари?
Очевидно е, че нямаше никакъв смисъл тези самолети за 1,8 млрд. да се плащат наведнъж, те можеха да бъдат платени за 7 години, каквото между другото беше и решението на Народното събрание. Изведнъж правителството реши, че ще ги плаща наведнъж, което не беше нужно. Можеха тези милиард и половина да отидат в социалното министерство. Ето сега спорим за Закона за личната помощ и има ли пари за помощници и лични асистенти или няма. Ето ги парите за лични асистенти! Вместо да отидат в Америка за самолети, можеха да отидат за лични асистенти.
На фона на увеличаващите се пенсии, не трябва ли да има ясно разписани пари и политики за младите хора?
Естествено, че трябва да има. Но какво значи точно помощи за младите? Това може да бъде за работещи хора, за майки и така нататък. Ние между другото сме отстоявали във всяка бюджетна процедура това да се случва, особено по отношение на младите семейства. Така че това, че трябва да го има, то го има до някаква степен, но въпросът е, че е силно недостатъчно, имайки предвид демографската криза като ключов проблем в момента в България, това е задължително.