Търкането на билетчета се превърна в национален спорт. Млади и стари, мъже и жени, бедни и богати, умни и простовати – всички търкат. Някои всекидневно, с болестна пристрастеност, други – на празник. Сиреч, позволяват си го само по специален повод, когато си заслужава да му отпуснеш края, за да зарадваш близките.

Един проектозакон на вицепремиера Валери Симеонов, който предвижда  ограничения в рекламата и регулации в достъпа до лотарийни билети, стана повод за стотици коментари „за“ и „против“ през седмицата и всички те се целеха в един човек – Захари Бахаров. Лицето на националната лотария акумулира негативната енергия  на хиляди хора и стана мишена на невиждан хейт в социалните мрежи, достигнал размерите на словесен линч. Кампанията, съвпаднала по време със  спасителната акция за издирване на Боян Петров, роди  нелепи сравнения между хазарта и алпинизма и  народни  мъдрости  от типа на „Едни мечтаят да спечелят  от лотарията, други да покорят Шиша Пангма. Две Българии – едната не е моята“.

Носи ли вина Бахаров за масовото хиптонизиране на българския народ? Трябваше ли да се подчини на  своя работодател, който очевидно го е задължил да   изчете декларацията в защита на лотарията? Или обратно – трябваше да  скъса публично договора си  и като морален стожер да оглави творческо движение против масовото оглупяване и източване на последните стотинки от джоба на бедния българин?

Всички тези въпроси нямат еднозначен отговор. Едно е сигурно –  успехът на този тип лотарийни и тото игри  щеше да е несравнимо по-семпъл , без съпътстващите ги шоу програми, излъчвани по телевизията. Каква е формулата на успеха? Харизматичен водещ, красиви жени, големи печалби – това са трите стълба, на които се крепи едно шоу, за да има висок рейтинг. Сред обичайните атрибути задължително влиза  колело на късмета и  известни гост- звезди в публиката. Както и  популярни лица за рекламните клипове, които да будят доверие и обществено одобрение, така че да пренесат поне частично този си имидж върху хазартната игра.

Зрителите на средна възраст си спомнят, че преди 25 години, през 1993, началото на лотарийните шоу програми беше поставено  от супершоу „Невада“ – революционен формат по онова време, който приковаваше пред телевизора 5 милиона души. За първи път българската публика виждаше в ефир буквално да се замерват с пари и големи награди. Имаше дори една част от предаването, в която участник влизаше в стъклена кабина, наречена „Бурята“, вътре се завихряше торнадо от банкноти, от които той  се опитваше  да събере най-голяма пачка  за себе си. Водещият стана звезда за една нощ и  доби национална известност. В същата година  на изпити за университета на тема за Вапцаров, не един и двама кандидат-студенти писаха за Къци Вапцаров. И не, това не е виц. После Къци беше заменен от друга водеща, по-късно  направи собствено предаване по сходен модел- „Риск печели, риск губи“ и макар всичко това вече да е история и дребничкият актьор да не се показвал по телевизията от  години, и до сега  името му е познато на цяла България.

Днес няма „Невада“, но има „Национална лотария“ и неин неизменен водещ от 2012-та е Захари Бахаров. И ако Къци Вапцаров беше дребно момче, което тичаше и подскачаше по сцената, сновеше между редовете с публиката и се опитваше да разказва по смешен начин не дотам остроумни вицове, продуцентите на „Националната лотария“ заложиха на съвсем друг типаж. Захари Бахаров е висок, строен мъжкар, който гледа сериозно,  съсредоточено  и подхожда изключително отговорно към ролята си на раздавач на пари. Така сякаш иска да внуши, че пред очите ни се извърша свещенодействие. Той натоварва хазартната игра със значимостта на едва ли не обществено полезна  дейност,   успехът в която идва след тежък интелектуален труд. Говори проповеднически, като пастор, изслушва и насърчава.

Не знам чия е идеята именно Бахаров да стане  лице на шоуто, но този, който го е предложил трябва да бъде позлатен от частния оператор на лотарията.  Приходите от нея възлизат на  милиарди евро  и всичко това  едва ли щеше да е възможно без възловата роля на Захари Бахаров като водещ на телевизионното хазартно шоу всяка събота по Нова телевизия. Кохорта красиви девойки обикалят страната, за да разнасят добрите новини и да зарибяват нови и нови купувачи на билетчета със скрити печалби.

Конкурентното шоу по bTV „Лотария България“ се опита на два пъти да му противопостави  равностоен противник. Първият път заложи на Владо Карамазов – красавец с интелектуално излъчване, после на екшън- героя Башар Рахал, но и двата опита завършиха със спиране на предаването. Не са ми известни причините за това и идва ли са само във водещите , но  факт е, че днес лотарийното шоу по bTV не се излъчва. И е факт, че въпреки достойнствата на Карамазов и Башар Рахал  като актьори, те загубиха битката за телевизионна аудитория със Захари Бахаров.

В лудата телевизионна надпревара между двете лотарийни империи, дори старият консервативен Български спортен тотализатор реши, че трябва да се презентира в по-модерен вариант. Всички знаем, че от сто години тотото се тегли по БНТ, визията е от няколко въртящи се сфери, на чийто фон равен плътен глас съобщава печелившите числа. Така беше до 2016-та. Тогава тотализаторът реши да си поръча нова опаковка за тегленията и сключи договор с bTV. За водещ избра Део , познат на публиката с много си лица – на барман, певец, музикален водещ, танцьор от популярно риалити… С хлапашкия си  вид той най-много се доближава до образа на Къци Вапцаров – и физически, и като поведение. Като партньорка до него застана най-напред бившата Мис България Славена Вътова, която след забременяването й, беше заменена от  актуалната Марина Кискинова. Тя  също като Део се изявява в различно амплоа на певица, актриса и модел. Двамата раздават пари и коли и се опитват да направят тотото по-привлекателно за младите хора, защото за възрастните то така или иначе е вкоренено дълбоко в съзнанието и навиците им.

Днес  игрите на късмета  за много българи  са единствен шанс да се оттласнат от дъното. За други са просто лесен път към успеха.  Телевизионните шоу програми експлоатират на макс  тези нагласи. По изпитаната формула харизматичен водещ-красиви жени-големи печалби. И някой и друг национален герой, като златните момичета, които да рекламират поредната нова серия билети.

Ще спре ли звънът на парите по телевизията? Предстои да разберем скоро.  Едно е сигурно обаче – не след дълго ще бъдат измислени  нови трикове за  завладяване  съзнанието на масите.

 

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук