Константин Иванов
на снимката: Константин Иванов
Константин Иванов е магистър по журналистика. Работи във WWF от 2006г. Основните му задачи в организацията са свързани с регионалните комуникации и кампании на WWF в Дунавско-Карпатския регион, който обхваща България, Румъния, Словакия, Сърбия, Унгария и Украйна.
За най-голямото си постижение във WWF Иванов счита, петицията за горите, под която са се подписали над 65 000 души. Тя е помогнала държавата да обърне внимание на опазването на вековните гори, както и да бъде спасен Природен парк „Витоша“ от плановете за ново застрояване.

 

След решението от 28 декември 2017г., с което Министерският съвет позволи одобри изменение в плана за управление на Национален парк „Пирин”. Според министрите това ще позволи на концесионера да изгради втори кабинков лифт. Вие не веднъж сте казвали, че се планира застрояване на 48% от планината. В продължение на няколко месеца много експерти казаха, че това не е вярно. Защо продължавате с протестите? Какви са вашите опасения? И имате ли информация докъде е стигнала процедурата, предприета от „Юлен”?

В промените на плана за управление на Национален парк Пирин никъде не се споменава изграждането на втори кабинков лифт. Но се отварят за строителство три от зоните на националния парк, които заемат 48% от територията му. Това става ясно от т.5 от решението на правителството и запознаване с Таблица 32 от сега действащия план. Основните опасения са, че промените са първа стъпка към възможността да се изгради голяма ски зона в Национален парк Пирин с общо 333 км писти, въпреки че новото строителство на такива обекти в националните паркове е забранено от Закона за защитените територии. Готовността да се изгради такава ски зона е изразена в писмо до екоминистерството, изпратено още през 2014 г.

То е част от документацията по процедурата за актуализация на плана за управление на Национален парк Пирин. Тази процедура е обект на жалба във Върховния административен съд, защото предишният екоминистър е преценил актуализацията на плана да не подлежи на задължителната по закон екологична оценка и оценка за съвместимост.

Протестите за Пирин ще продължат, докато не бъде оттеглено правителственото решение за промяна на плана за управление на Национален парк Пирин и докато правителствените служители, които са го допуснали, не поемат последствията от решенията си.

Концесията в Национален парк Пирин, който е изключителна държавна собственост на всички български граждани, трябва да бъде подложена на одит, за да се види кой е реалният собственик и дали са спазени всички изисквания на концесионния договор за изградените писти и съоръжения.

Министър Нено Димов, чиято оставка поискахте, нарече протестите политически. Премиерът Бойко Борисов пък каза, че всичко това се случва заради конфликтите между Цеко Минев и „зелените”. Как ще коментирате това?

Политически протест ли е, когато гражданите изискват от държавата да спазва закона? Решението на правителството за отваряне за застрояване на почти половината от един национален парк, част от европейското и световното природно наследство, предизвика хиляди хора да излизат повече от три месеца всяка седмица по улиците на много градове в България и чужбина. Тези граждани искат да живеят в правова, европейска държава, защото случаят Пирин е сериозна причина за съмнения дали това е така.

Съгласни ли сте, че на Банско има нужда от още един лифт и че той ще облекчи пътникопотока? Бившият министър на екологията и туризма Валентин Василев каза в интервю пред ДЕБАТИ.БГ, че вторият кабинков лифт в зимния курорт дори ще намали вредните емисии, защото колите няма да се качват към пистите.

В концесионния договор за ски зоната е записано, че броят на леглата в Банско не бива да надвишава 7800. Днес те са вероятно около 20 хиляди. Банско тепърва разработва общ устройствен план. Беше направен опит да се допуснат още 40 хиляди легла. След като изискванията не са били спазени веднъж, как може да сме сигурни, че няма да попаднем в спирала, заради която в един момент Пирин са води защитен само на хартия, докато вековните му гори и впечатляващите пейзажи са изчезнали напълно.

Няма как да кажем, че на Банско има нужда от още един лифт, без да имаме всички факти и данни. Ако проблемът са опашките в определени дни, значи въпросът е „Как да се облекчат опашките в тези дни“. А този въпрос е различен от „Трябва ли да има втори лифт“. Защото може да има редица начини за справяне с опашките. Но това е разговор, който никой не води в момента.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!