Настимир Ананиев е роден в гр. София. Завършва „Бизнес администрация” – бакалавър в Ирландия. Магистър по „Бизнес администрация” от Американския университет в България.
В продължение на 7 години е маркетингов директор за Централна и Източна Европа на най-големия частен колеж в Ирландия „Griffith College Dublin”.
Избран за председател на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения в 43-то Народно събрание.
В навечерието на Коледните и Новогодишните празници много хора тръгнаха на път, станаха няколко тежки катастрофи. От Института за пътна безопасност изпратиха отворено писмо до министъра на регионалното развитие Петя Аврамова, в което призовават тя да освободи целия Управителен съвет на Агенция „Пътна инфраструктура”. Смятате ли, че ако те си тръгнат доброволно или бъдат уволнение, нещо ще се промени? Ще стане ли пътуването ни по-безопасно, ще намалеят ли катастрофите и жертвите?
Първо искам да изкажа съболезнования на близките и роднините на загиналите. Оставката показва поемане на политическа или административна отговорност. За мен е много по-важно да търси наказателна отговорност, за да се знае от хората, които не са си свършили работата, от което се е стигнало до смъртта на някого, че ще се носи конкретна отговорност. Когато има причиняване на смърт, значи – затвор.
Така че, от тази гледна точка искането на оставката е резонно, но трябва да се мине една крачка напред. Прокуратурата трябва да си свърши работата. Знаете, че в момента чакаме да видим какво ще се случи в Своге. За пръв път главният прокурор, на пресконференция там заяви, че ще се търси отговорност на чиновниците, които не са си свършили работата.
Винаги сме свикнали под мантрата „несъобразена скорост с пътните условия” да се покриват много проблеми, които са свързани с пътната инфраструктура. Тук вече идва отговорността на АПИ – има страшно много инциденти, свързани с пътната инфраструктура. И Своге беше такъв случай, както изглежда и Звъничево. Това значи, че трябва всеки да си върши работата.
Ако всеки си върши работата, без да се правят абсолютно никакви промени, най-вероятно жертвите на пътя ще паднат на половина. Когато имаш една отговорност, ти трябва да си свършиш работата и да поемеш отговорността, която ти е възложена.
Законът за движение по пътищата беше променян няколко пъти през последните години и ефектът от това очевидно е нулев – продължават катастрофите, продължава да има жертви. Убедена съм, че това няма как да се спре само с промени в Закона. Но според Вас, какво е нужно да се направи, освен оставките на ръководството на АПИ, какво друго трябва да се направи – шофьорите ли трябва да са по-внимателни, пътищата ли трябва да се ремонтират? Виждате, че дори в предпразничните дни по магистралите има задръствания заради ремонти, които уж са спрени, но платната за движение още са затворени. Какво трябва да се направи?
Проблемът е комплексен. Не може да се каже: „Направете това нещо и всичко ще се оправи”. Между другото няма и перфектен закон. В Закона за движение по пътищата се правят много промени, тъй като излизат различни казуси, които се оказва, че не са засегнати в Закона и няма как той да ги предвиди.
Аз ще ви припомняме, че в 43-то Народно събрание приехме много важни промени, свързани с електронния фиш, с използването на наркотиците, събираемостта на глобите (която се е вдигнала в пъти). Събрат се страшно много пари след промените, които направихме тогава, но както Ви казах, няма перфектния закон. Няма закон, който да се направи и с магическа пръчка всичко да се свърши, защото тук опираме до човешките фактори.
Както е свързано с отговорността на чиновника, на човека, който отговаря за пътя, на тунела (знаете, че имахме инцидент с жертва в тунел, за съжаление), това опира и до човешкия фактор, когато шофираме, когато решаваме да предприемем рисково изпреварване, когато решаваме да се качим в колата употребили алкохол или опиат. Няма как да избегнем човешкия фактор.
Въпросът е да се направи всичко, което е възможно и тогава да видим по какъв начин ще се случват нещата. Всеки да свърши работата. Разбира се, трябва да се фокусираме върху образованието – да започваме да обучаваме бъдещите водачи от детската градина. Предприеха се стъпки в тази посока, но аз все си мисля, че не са достатъчни. Въведе се предметът Пътна безопасност, но с много малко часове. Например, последните класове имат само по 1 час тази Пътна безопасност, а това е времето, когато всички се подготвят да бъдат водачи и трябва да има фокус в тази посока.
Проблемът е комплексен и се надявам това ново звено, което беше направено с тази цел и ще заработи през 2019г. и ще прави координация между всички 11 институции (в това число и Сдружението на общините, където имаме 264 общини), свързани с пътната безопасност. До момента нямаше такава координация. Сочеше се с пръст в едната или другата посока.
Друг огромен проблем е знаковата уредба. Трябва да се направи пълен одит на знакова уредба, както се направи с всички маркирани пешеходни пътеки. Тъй като знаковата уредба е под всякаква критика, тя не отговаря на текущите стандарти, поставена е грешно, дразни водачите и става предпоставка за ПТП, вместо да намалява произшествията.
Споменахте инцидента край Своге, при който загинаха 20 души. Там още няма мантинела на пътя. Според Вас, ще бъде ли поставена мантинела и кой трябва да я сложи, тъй като до този момент и АПИ, и общината казват, че това не влиза в техните отговорности?
Затова говорим – за прехвърлянето на отговорност, за соченето с пръсти. Спомняте ли си, когато министър Нанков, който подаде оставка, но се върна като заместник-министър, тогава той заяви: „Ние пратихме 5 писма до фирмата”. Добре де, а кога ще се предприемат някакви действия – 10 писма, 20 писма… Колко писма трябва да се пратят? И след като се изпрати писмото се счита, че отговорността е прехвърлена за това нещо. Това доведе до този инцидент.
Имаше казус кой поддържа пътя – дали общината, или АПИ. Но имайки предвид, че на този завой имаме десетки катастрофи, тази с автобуса е една от най-тежките, но там е имало и други. Значи този участък е доста проблемен, може би и като пътно решение на самия участник. Вместо да си прехвърляме отговорността, нека някой я поеме.
Аз мисля, че сложиха някакви мантинели. Не съм сигурен дали пътят е изцяло обезопасен. Преди две седмици имаше проверка и се оказа, че нищо не е направено, имаше разпореждане от премиера.
Просто всеки, който е поставен на някакъв пост и носи някаква отговорност, свързана с пътната безопасност и не само, трябва да се свърши работата.
Както вие си вършите работата като журналист, аз също си върша моята, всеки трябва да се свърши работата, която му е възложена.