Тесла модел 3

„Фолксваген Голф“ вече десетилетия наред е най-любимият автомобил на германците. Но в последно време „Тесла“ диша във врата на най-големия германски автомобилен концерн. Кой ще надделее в тази надпревара?

През септември „Тесла“ почти настигна „Фолксваген“ по продажби в Германия: в страната бяха регистрирани 6886 автомобила „Фолксваген Голф“ и 6828 автомобила „Тесла 3“. Германските медии обърнаха голямо внимание на тази статистика и я оцениха като категорично доказателство, че на вътрешния автомобилен пазар настъпват драматични промени.

„Тесла“ може да изпревари „Фолксваген“ на собствена територия

Назряващата сензация се дължи на факта, че „Фолксваген Голф“ доминираше на този пазар не години, а направо десетилетия като най-предпочитан автомобил. И буквално се превърна в „народна кола“, какъвто е и буквалният превод на „Фолксваген“. Моделът „Голф“ за пръв път излезе на пазара през 1974 година, а днес от конвейерите излиза вече осмото поколение голфове. И не щеш ли: „Тесла“ догонва голфовете, а през идните месеци може и да ги изпревари.

Един електрически автомобил от САЩ е на път да задмине лидера на германския пазар, където традиционно се продават най-вече автомобили с двигатели с вътрешно горене – бензин или дизел. А най-големият парадокс се състои не в това, че вносните задокеански коли се състезават с традиционния германски „Фолксваген“, а в местоположението на първия европейски завод на „Тесла“, който може би ще заработи още тази година. Той беше изграден тъкмо в родината на „народните автомобили“ – Германия.

Да, сензационната статистика се отнася само за септември. Иначе за първите три тримесечия на годината „Фолксваген Голф“ значително изпреварва „Тесла 3“ по брой продадени и дадени на лизинг автомобили. Да не говорим, че по германските аутобани пътуват цели 35 милиона голфа от осемте поколения.

Но за оценка на тенденциите е важна не толкова славната история, колкото очевидните промени в момента. А те са тревожни за ръководството на „Фолксваген“: в сравнение със септември миналата година продажбите на техните автомобили са спаднали с 41%, а на „Тесла“ са се увеличили със 146%.

„Фолксваген“ инвестира сериозно в електромобили

Чудно ли е тогава, че гигантът „Фолксваген“, който се конкурира с „Тойота“ за титлата „най-голям автомобилостроител“ в света, сега смята „Тесла“ за толкова сериозен конкурент, че заедно с дъщерните си компании трескаво разработва собствени електрически автомобили? През август моделът VW ID3 дори успя да изпревари „Тесла 3“ в сегмента на електромобилите, захранвани с акумулатор, а през първото полугодие най-продаваният електромобил на германския пазар беше друг модел на „Фолксваген“ – малкият VW Up.

Успоредно с това в луксозната класа автомобили към лидерската позиция напира друга марка на концерна „Фолксваген“ – „Порше“. През септември у дома „Порше“ успя да постигне една доста символична победа. В най-скъпия и престижен сегмент на автопазара, където досега уверено царуваха мерцедесите от S-класа с двигатели с вътрешно горене, лидерството внезапно пое „Порше“ – и то с една изцяло електрическа лимузина – модела „Тайкан“.

Текстът е публикуван в „Дойче Веле“.

За още новини последвайте канала на Дебати в Google Новини

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!