Последният етап от въвеждането на пакета „Мобилност” в ЕС е близо. Предложените от президента на Франция Еманюел Макрон набор от насоки са насочени към реформиране на транспортния пазар в рамките на блока.
По-специално в пакета се акцентира върху увеличаването на заплатите на шофьорите и въвеждането на задължително време за почивка. Българските транспортни работници обаче смятат, че новата директива би навредила на конкурентното им предимство и би довела до фалита на много от транспортните фирми.
Първоначално България беше един от най-силните противници на пакета „Мобилност” в ЕС. В опит да се справи с използването на евтина чуждестранна работна ръка, известно като социален дъмпинг в ЕС, новата директива може да засегне и нетната печалба на източноевропейските транспортни компании.
Основните проблеми са свързани с това, че шофьорите (на всеки 3-4 седмици) и камионите (на всеки 8 седмици) трябва да се връщат в централата на компанията си. По-големите играчи като „Ангелски камиони”, където оперират над 300 камиона, вече са предприели необходимите мерки.
„Трябваше да отворим три нови логистични центъра за Европа, за да покрием целия континент. Това струва милиони. Трябваше да предприема тези мерки, за да може компанията да остане конкурентоспособна. Преместването е единственият начин. Аз мога да си го позволя, но ситуацията не изглежда по същия начин при малките компании, които оперират само с няколко камиона. Те съставляват 75 процента от нашия пазар.“
Собственик на транспортната компания „Ангелски камиони”
Българските компании и техните представители поставиха под въпрос мотивите зад пакета „Мобилност“. Те подозират, че това ще позволи на западните им конкуренти да поемат техния бизнес и работна ръка.
„Източноевропейските превозвачи в ЕС ще бъдат в изключително неизгодна конкурента позиция не само спрямо западните си колеги, но и спрямо трети страни, тъй като компаниите от Турция, Сърбия, Молдова и Украйна няма да бъдат засегнати от пакета.“
Йордан Арабаджиев – Съюз на международните превозвачи
Екологичният аспект е друг проблем, свързан с политиката за връщане на камионите. Изчисленията показват, че почти половината от всички камиони, които се връщат в страната, в която са регистрирани, пътуват без товар.
Дамян Воденичаров, Euronews:
„Непосредствено преди окончателното гласуване на пакета мобилност в ЕС той остава изключително спорен. Според българските транспортни компании от много години се прави прекалено малко за справяне с техните основни проблеми. За да получат подкрепа в Европейския парламент, те трябваше да се борят.“
Пакетът мобилност раздели дори Европейския парламент на Изток и Запад, казва българският евродепутат Ангел Джамбазки, който беше твърд противник на новите директиви.
„Това е чист болшевизъм, а комунизмът е изземване на бизнеса. Трудно мога да обясня какво може да бъде оправданието за тези неикономични и антипазарни действия. Когато говоря с други членове на ЕП, имам чувството, че трима от четирима са наясно какво правят, но следват партийната линия и държавата си.“
Ангел Джамбазки – евродепутат от България
Малките компании, които представляват преобладаващото мнозинство от транспортния сектор, се страхуват от фалит. Около половината от тях няма да оцелеят след промените, а като следствие БВП на България може да падне с до 3%.