На фона на повсеместната криза заради пандемията от коронавирус Враца отчете намаляване на безработицата в сравнение с началото на 2020-та година. Районът от десетилетия е сочен като най-бедната и непривлекална за инвеститорите част от България. Но благодарение на реализирането на различни европроекти и развитието на туризма районът успява постепенно да излезе от негативните класации.
Икономика
Икономиката на община Враца се отличава с изявен индустриален профил. Институтът по пазарна икономика определя преработващата промишленост като отрасъла с най-голям дял в местната икономика. Транспортът, складирането и пощите също са важна част от местната икономика с дял от около 12%. Това се дължи най-вече на няколко компании за вътрешен и международен транспорт, работещи в община Враца.
Селското, горското и рибното стопанство е другият относително важен отрасъл на местната икономика, който расте бурно след кризата от 2008-2009 годин
Туризмът също се развива добре последните години, макар и все още да играе второстепенна роля в местната икономика.
Структурата на местната икономика се променя значително след световната икономическа криза от 2008-2009 г. Рецесията в община Враца през 2009 г. е значително по-дълбока отколкото свиването на националната икономика, а възстановяването на общината е по-трудно и по-неубедително в сравнение с това на страната.
Промишлеността и строителството понасят тежък удар от кризата – продукцията и оборотите се свиват, а значителен брой работни места са закрити.
Според Института за пазарна икономика промишлеността ще остане структуроопределящ отрасъл на община Враца в дългосрочен план. Секторът има добри перспективи за развитие, включително и заради значителните инвестиции в промишлеността на община Враца последните години. Другият отрасъл, който се развива положително през последните години, е туризмът – както заради увеличения капацитет на туристическата база, така и заради по-големия интерес от местни и чуждестранни туристи.
В началото на 2019-та година Враца бе обявена за областта с най-голям ръст на брутния вътрешен продукт. Като основна причина за това се определя фактът, че в областта попада АЕЦ „Козлодуй“ .
Повишените приходи на АЕЦ „Козлодуй“ от производство и продажба на електрическа енергия безспорно са важна причина за ръста в регион Враца. По данни на „Капитал“ за 2017 г. централата е получила със 100 млн. лв. повече приходи спрямо предходната година.
Класацията „Гепард“, която същата медия подготвя, показва значителни повишения и сред други предприятия. Тя е насочена само към малки и средни предприятия, така че изключва изкривявания от големи обекти като атомната централа, големи европейски и национални проекти.
Пазар на труда
Равнището на безработица в община Враца близко до средното за страната. За 2016 г. населението в трудоспособна възраст е около 40 хил. души, според информация на НСИ.
Профилът на работната сила в община Враца от гледна точка на завършеното образование е сходен с този за страната като цяло.
Най-висок е делът на хората със средно образование – 50% от тези над 7 години според последното преброяване (през 2011 г.). 21% пък са тези с висше образование, 19% – с основно, а 10% – с начално и по-ниско.
Предвид това, че безработицата в общината е около 10% или сходна със средната в страната, относително ниските доходи остават основен фактор за изселването от общината.
Заплатите в община Враца са значително по-ниски както от тези в областта, така и от тези в страната. По последни данни, те са с около 30% по-ниски от средните заплати за областта и с 36% по-ниски от средните за страната.
Заплатите в обществения сектор изпреварват значително тези в частния, като най- високите заплати са във финансовия сектор и в здравеопазването. След кризата от 2008-2009-та година се наблюдава чувствителен спад на свободните работни места в промишлеността, макар и секторът да остава сред тези, които обявяват най-много работни места. Другите сектори, които традиционно набират персонал в общината, са търговията, образованието и строителството.
Инвестиции
Общината изостава и в привличането на чуждестранни инвестиции. Въпреки това, в рамките на областта, община Враца е най-атрактивната дестинация за чужди инвестиции, като около 95% от всички инвестиции в областта се насочват именно към общината.
Европейските средства също са един от източниците на инвестиции. Общинска администрация Враца е бенефициент с най-много изплатени средства по оперативните програми, в рамките на общината.
Общината работи по проекти по оперативните програми, финансирани от Структурните и Кохезионния фонд, националния бюджет и Европейската комисия. Сред по-големите договори за безвъзмездна финансова помощ, подписани през 2016-2017 г. са втора фаза на проекта за воден цикъл (95 млн. лв.) и Инвестиционната програма на Враца за 2014-2020 г.
Общинската администрация на Враца се нарежда като бенефициентът с най-много изплатени средства на територията на община Враца, като основната част е усвоена по проекта за воден цикъл на общината.
След общинската администрация, най-много европейски средства са разплатени на Агенция „Пътна инфраструктура” за довършването на обходния път на град Враца. Циментовият завод Холсим пък е най- големият частен бенефициент на еврофондове в общината.
Демографската криза
По данни на Националния статистически институт населението на община Враца към 2016-та година е близо 66 хиляди души. В рамките на общината влизат 23 населени места.
Нетното изселване от община Враца е основното предизвикателство пред развитието на общината. Съчетано с ниска раждаемост, то води до бързо застаряване на населението. Макар и делът на хората в трудоспособна възраст в община Враца все още да е по-висок от средния в страната, той бързо намалява.
Транспорт и инфраструктура
От гледна точка на инфраструктурата, Враца е в относително благоприятно положение, което обяснява и доброто развитие на транспортния бизнес в общината.
Два европейски коридора минават през област Враца, което създава транспортни връзки както с ключови български, така и с европейски градове.
Проблем е липсата на автомагистрала, която да минава през областта. Като сериозен недостатък на инфраструктурата може да се изтъкне сравнително ниското качество на пътните настилки в община.
Инвестициите в подобрението й биха били от ключово значение за бъдещото развитие на общинската икономика. Като цяло, перспективите пред развитието на общината зависят до голяма степен от овладяването на негативните демографски процеси.
Един от основните стремежи на Общината е да създаде интегриран „зелен“ градски транспорт. През 2016 г. и 2017 г. чешката компания SOR Libchavy предостави тестово на общинското дружество „Тролейбусен транспорт“ два електробуса, които изпълняваха маршрути по линии във Враца.
Проектът „Open Vratsa“
Омагьосваща природа, богата история, кулинарни приключения и нов имидж. Това са елементите, на които залага проектът „Open Vratsa“ – новата туристическа платформа на Враца, дело на екип от експерти, завърнали се да работят в родния си град.
Проектът е подкрепен от Община Враца и Фондация „Америка за България“.
Основната цел на портала openvratsa.bg e да информира за всички събития в града и региона и да е наръчник за най-интересните природни и културни забележителности. Също така платформата събира на едно място любопитни истории от миналото и настоящето, които напомнят за богатата история и съществената роля, която Враца е заемала още от времето на траките.