Няма риск от провал на българското председателство на Съвета на ЕС, но има риск то да бъде компрометирано във вътрешнополитически план. Във вътрешнополитически план имаме тежки проблеми.
Налице е целенасочено усилие да бъде изместена темата за председателството на Съвета на Европейския съюз, като тя бива тласкана към дребнотемие от рода хотели, настаняване, скандали с ремонти и прочее, със замисъл всичко това да бъде „опаковано“ в обобщение, че България е безнадеждно корумпирана страна, в която всичко е възможно. Изводът е на доц. Антоний Гълъбов, директор на Лаборатория за публични политики, НБУ в анализ в дискусия “Приоритетите и предизвикателствата пред първото българско председателство на Съвета на ЕС”.
Атаката със „схемичките“, в които „този“ бил роднина на „онзи“ се появи точно в седмицата, в която в България беше мисията, която трябваше да подготви следващия мониторингов доклад. И се случва не защото г-жа Йончева едва сега, с огромно закъснение е разбрала кой кум, кой сват, и едва сега вече не може да се сдържи да съобщи за наученото, а се случва защото скандалът трябва сега да бъда разпален. (Като заедно с това има и друг огромен проблем: че съпротивителните сили срещу подобен тип пропагандна война се оказват слаби, много слаби).
Фактът, че подобни „схемички“ се появяват в медиите и се раздухват оттам означава, че те не могат да се появяват в съдебна зала. Това е много стар трик. Когато не можеш да докажеш нещо пред съда го пускаш в медиите. В медиите, за разлика от съда, няма да ти се налага да го доказваш.
Що се отнася до самото председателството, в България има достатъчно добри експерти по всички теми и задачи, свързани с предателството и въпросите, които ще бъдат поставени.
Големият проблем е, че шумът идва вгръб, отзад, шумът идва отвътре и той има за цел не предизвикването на избори, а цел компрометиране на българското председателство.
А в общоевропейски план има сериозни предизвикателствата и има защо позицията европредседател да бъде силна, некомпрометирана.
ЕС не е завършена сграда. Това не къща, в която те допускат в мазето или в антрето. ЕС е процес. България като член на ЕС, която поема председателството, както всяка страна на тази позиция, ще има ролята на компетентен посредник в постигането на съгласие между страните членки на ЕС и това е изключителна отговорност за българската администрация.
Неслучайно се счита, че страна, която не е преминала през процеса на председателство не е завършила процеса си на интеграция.
България сега има уникално значение за ЕС по отношение на различните формати за регионално сътрудничество – Черноморското икономическо сътрудничество и Дунавския трансграничен регион.
„Постепенно нашите страни започват да формират един регион, голям регион на Европа-Югоизточна Европа започва да има общи въпроси за решаване. В това отношение, както Румъния, България, Гърция, така и Словения и Хърватия – петте страни, членки на ЕС в региона на Югоизточна Европа, трябва да постигнат съгласие за това как да подпомогнат страните, които или са в процес на присъединяване или имат нужда от европейската си перспектива – Страните от така наречените Западни Балкани. И в това отношение страната ни като председателстваща, може да зададе и български приоритети в европейския дневен ред, както и да има принос за формулирането на политики, които ще намалят различията между регионите – възможности и каузи, които изискват да не бъде допуснато дискредитиране на българското председателство на Съвета на ЕС, дискредитирането на възможността да бъдем глас в ЕС“, подкрепя тезата на доц. Гълъбов и Петя Ставрева, политик и бивш евродепутат, лидер на ПП „Обединени земеделци“.
( Доц. Антоний Гълъбов и Петя Ставрева бяха лектори на конференцията „Приоритетите и предизвикателствата пред първото българско председателство на Съвета на ЕС”, организирана от партия “ Обединени земеделци“ и фондация “Конрад Аденауер” – България).