Върховният административен съд окончателно отмени Националната здравна карта. Това съобщават от Центъра за защита на правата в здравеопазването. Целта на документа, който беше въведен от бившия министър на здравеопазването Петър Москов, бе да определи нуждата от определен брой болници във всеки отделен район на страната.

Петчленен състав на Върховния административен съд в състав С. Йонкова – Председател и членове Н. Джелепова, Г. Солакова, С. Червенкова и Л. Мотова отмени окончателно №202 от 24.03.2016 г. на Министерския съвет на РБ за утвърждаване на Национална здравна карта на Република България. Националната здравна карта бе обявена за нищожна от друг състав на ВАС, което бе обжалвано с касационна жалба от Министерския съвет на РБ и министъра на здравеопазването. В мотивите на съда се казва, че:

„Законосъобразно и обосновано тричленният състав на Върховния административен съд, VІ отделение е приел, че необнародването като подзаконов нормативен акт в „Държавен вестник“ закон е съществен порок, водещ до нищожност.
Съгласно чл. 5, ал. 5 от Конституцията на Република България всички нормативни актове се публикуват и влизат в сила три дни след обнародването им, освен когато в тях е определен друг срок. Конституционното изискване е възпроизведено в разпоредбата на чл.78, ал. 2 от АПК, която предвижда всички подзаконови нормативни актове, освен тези на общинските съвети, да се обнародват в „Държавен вестник“.

В същия смисъл е и разпоредбата на чл. 37, ал. 1 от ЗНА. Обнародването на нормативния акт е условие за влизането му в сила и го прави част от действащото право. Правилен е изводът на тричленния състав, че с обнародването в „Държавен вестник“ нормативният акт се довежда до знанието на всички и чрез него се определя началният момент, от който той произвежда действие. Затова в съдебната практика се приема, че при липса на обнародване подзаконовият нормативен акт не поражда правни последици. В тази връзка правният извод на тричленния състав за липсата на последния елемент от фактическия състав на нормативния акт, водещ до опорочаването му до степен на нищожност, е законосъобразен.

Обнародването на процесното решение на МС №202/24.03.2016 г. след постановяване на решението на Върховния административен съд, VІ отделение (ДВ, бр.67 от 18.08.2017 г.) не обосновава приложението на чл.142, ал. 2 АПК.
Нищожният административен акт не поражда и никога не може да породи валидни правни последици, към които е бил насочен. Той създава само привидност на правни последици. Нищожността е обослувена от толкова тежък порок, че приравнява административния акт на несъществуващ факт в правния мир. Нищожните административни актове не могат да бъдат санирани.
Решението на Върховния административен съд, VІ отделение е законосъобразно и следва да бъде оставено в сила.

Министерският съвет на РБ и Министерство на здравеопазването следва да бъдат осъдени да заплатят на ЦЗПЗ и Национално сдружение на частните болници разноски по делото за тази инстанция.

Националната здравна карта бе въведена в този и вид за да забрани откриването на нови лечебни заведения и нови структури в съществуващите. Тя практически блокира инвестициите в здравеопазването, включително и на държавата в държавните болници. На базата на тази карта се въведоха и лицензионни режими за инвестиционно намерение, както и правила за подбор на договорите на монополиста НЗОК.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук