Новината
Според 24 часа, които са добре осведомени, служебното правителство ще отмени забраната за рафинерията на „Лукойл“ в Бургас да изнася горива, произведени от руски нефт извън България. Това става ясно от проект за решение на МС внесено от финансовия, енергийния и икономическия министър, подписано от премиера Донев.
Общият контекст
В момента в Европа и в света има криза за дизеловото гориво, която позволя спекулативни и много печеливши сделки, особено когато може да се използва веригата от евтин суров нефт – рафинерия и пазар. Руският нефт в момент се търгува с отстъпката под 70 долара на барел, което го прави най-евтиния възможен за подобни търговски операции.
Сами можете да се уверите при посещение на бензиностанции, за какви разлики между цената на масовия бензин А-95 и обикновения дизел. Според сайта bg.fuelo.net, разликата е рекордна – 40 стотинки на литър!?, (А-95 струва 2,95, а обикновен дизел, 3,35).
Конкретен анализ
Известно е, че изнасяме значителни количества през страни от ЕС за Украйна. И ограниченията на правителство на Петков за забрана на износа на горива не касаят територията на страни от ЕС, съответно не касаят и не ограничават износа на горива за Украйна.
Но пречат на износа на дизел и на възможността да се правят свръхпечалби, които Литаско и български бизнесмени правят с Турция. Така не само се ограничават възможностите за износ на горива за Украйна, но се създава и допълнителен дефицит на дизел и у нас, като се повишават цените, а политиците се оправдават с „пазара“.
Това решение на служебното правителство на Радев цели именно това – да премахне бариерите за износ на дизелово гориво за Истанбул, огромен пазар.
Допълнителни доказателства
В момента на пристанище Росенец, освен 100 хиляди тонния танкер със суров нефт Amax Arrow, който разтоварва руски суров нефт тип Уралс, на който Литаско си спестява отстъпката за руски нефт спрямо Брент, е акостирал и танкера за химически продукти и горива Lucky Lady с тонаж 25000 тона, който се товари дизелово гориво за пазара в Истанбул.
Просто сметка показва, че при вноса на 100 хиляди тона суров нефт отстъпката за Уралс, която Литаско си спестява е в размер на 17 милиона долара.
Така се реализира пълната схема за конверсия на санкциониран руски нефт, в санкционирани горива, под протекцията на българското правителство помага на руската компания Лукойл.
Остава открит въпросът кой печели от тези схеми?
Не е нито българския бюджет, нито българските потребители.
Текстът е препубликуван от блога на автора с изричното му съгласие.
Още актуални анализи – четете тук