Пропуските в безопасността на тунела „Ечемишка“, в който падна осветително тяло и уби жена в неделя, се свързват не само с небрежната поддръжка. Строителството също е накачествено, коментира пътният инженер Константин Жипонов пред БНТ. Той отправи забележки към 30-годишната конструкция. Между нея и скалата имало разстояние и с течение на времето се получава дренаж, който се пълни вода, и така се разхлабва скалата, обясни инж. Жипонов.
От Съюза на българските транспортни работници изпратиха декларация до министъра и шефа на Пътната агенция, в която настояват да се разбере и оповести името на конкретния виновник за трагедията станала в тунел „Ечемишка“. „Настояваме да бъде даден публичен отговор защо не е направен приоритетен и спешен ремонт на съоръжението, след като още през 2008 година тогавашният директор на „Автомагистрали” е предупредил за критичното му състояние? Защо е трябвало да минат 9 години и да се допусне тази трагедия?”, пише в декларацията, цитирана от в-к „Труд”.
От Съюза искат да се потърси персонална отговорност за неглижирането на всички опасни съоръжения по Републиканската пътна мрежа.
Според Иван Каралеев от Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране, проблемът с лошата пътна инфраструктура става системен и не е ясно до каква степен са изпълнени предписанията от задължителното обследване на тунела.
„Въведохме големи глоби и наказания за водачите на превозни средства, но не е ясно кой носи отговорността за лошото изпълнение на подобни инфраструктурни и транспортни съоръжения”, посочи той.
До 14 ч. да бъдат предложени варианти за възстановяване на двупосочното движение в лявата тръба на тунела „Ечемишка“ на АМ „Хемус“, разпореди във вторник министърът на регионалното развитие Спас Попниколов. Условието е да бъде осигурена безопасността на движение.
От АПИ обещаха да мобилизират целия си инженерен и административен ресурс и капацитет за възстановяване на движението, макар че този капацитет не беше достаъчен за предотватяване на трагичния инцидент. Или поне за алармиране, че тунелът е в окаяно състояние. Последният оглед на тунела е правен през септември, но корозията по тавана на съоръжениетоне е видяна.
Справка в регистрите на Агенцията за обществени поръчки показва, че на 20 март 2005 г. е обявена обществена поръчка за ремонт на тунел „Ечемишка”, при която фирмата получава 2,4 млн. лв., но не реално не прави нищо.
Още тогава съоръжението е обявено за опасно и създаващо предпоставки за пътно-транспортни произшествия.
Поръчката е спечелена от Консорциум „Техностил 2001 – Курортно строителство“, за която вестник „Капитал“ твърди, че е свързана с ДПС. Компанията получава авансово 2,4 милиона лева, но така и не започва работа.
В понеделник в профила си във Фейсбук бившият регионален министър Лиляна Павлова съобщи, че въпреки че не е извършен ремонт на тунел „Ечемишка” фирмата и до днес не е върнала аванса от над 2 милиона лева. През 2011 – а година Павлова е сезирала прокуратурата, а през 2016 – а година компанията е осъдена на първа инстанция, но е обжалвала решението на съда и в момента делото е на втора инстанция.