Красимир Вълчев
На снимката: министърът на образованието Красимир Вълчев

Близо 130 учители са развили заболяването COVID-19 от началото на учебната година – за 20 дни, т.е. средно дневно по 6 заразени. Учениците са много малко – 90 на брой, 6 пъти по-малко от общия процент заразени. Това каза пред бТВ министърът на образованието Красимир Вълчев.

Той допълни, че ако има заразен ученик, се карантинира целият клас, тъй като се предполага, че това е средата на взаимодействие.

„Добрата новина с вируса е, че коефициентът на заразяване е 1 – 1,2, т.е., че не се заразяват голям брой хора от един заразен, но често се получават и клъстери, когато не се спазват мерките за спазване на дистанция“, допълни образователният министър.

По думите му, Министерство на здравеопазването в момента обсъжда и е предложило проект на прагови стойности, при които да се минава на обучение в електронна среда.

„Не говорим за преминаване на цялата система, а отделно училище или отделна област. 20 процента от децата в училището е една от праговите стойности – със симптоми сходни на COVID заболявания. Това означава, че може и да е грип. Много е по-вероятно училищата да затворят, когато дойде грипът, отколкото сега заради COVID“. Не се говори за затваряне на цялата система“, категоричен беше министърът.

Ако децата са в карантина, родителите не са в карантина, обясни Вълчев. По думите му, те са второ ниво взаимодействащи, а първо ниво са в карантина.

Малко над 500 деца са поискали да учат онлайн – това е т. нар. дневна форма, каза министърът. Има и деца, които по здравословни причини учат в електронна среда, допълни той.

„Има няколко компенсаторни механизма – единият е включване в реалната класна стая чрез реална връзка. Допълнителни часове минимум 10 и индивидуални консултации. Гласувахме да се заплащат допълнително по 15 лв. на час на учителите“, заяви Красимир Вълчев.

Образователният министър обясни, че ако има деца със симптоми, изискването е временно те да се отделят.

„Може в отделна стая, но проблемът е, че повечето училища нямат достатъчно стаи. Може и навън, ако метеорологичните условия позволяват. Целта е детето да не е в класната стая.

По отношение на детските градини, министър Вълчев заяви, че са разширили броя на дните, в които децата могат да отсъстват по преценка на родителите. Там няма онлайн обучение. Не е подходящо в ранна детска възраст взаимодействието с електронни устройство, много вреди на детето, каза още министърът.

„За поредна година максимално увеличаваме и минималните заплати, за да привлечем повече млади хора. Най-голямото предизвикателство е да мотивираме добрите ученици да стават учители“, разясни Красимир Вълчев кадсровата политика на министерството.

Той съобщи, че има анализ за качеството на образованието онлайн. По думите му, има дефицит и всички системи на образованието малко или много са пострадали.

„При нас се случи относително по-добре, много бързо стартираха училищата за разлика от други страни“, уточни Вълчев.

Има дефицит по отношение на социализацията и на образованието. Има деца, които са отговорни с отговорни родителите и чисто обучителната част при тях беше компенсирана. Това е компенсаторно обучение, не може да замести реалното, допълни той.

По думите му трудно може да се каже има ли понижение на качеството на образование, защото то е функция на много фактори. Имаме невъзможност на учителя и на ученика да провеждат ефективно образователно взаимодействие, категоричен бе министърът.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!