тол система
Защо държавата губи от прехвалената тол система?

Възлагането на дейности на стойност близо 118 млн. лв. без ДДС от Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) чрез процедурата „договаряне без предварително обявление“ не е законосъобразно, посочва Сметната палата в свой доклад. Става дума за обществена поръчка по поддръжка на тол системата.

Припомняме, че преди месеци беше разпоредена пълна ревизия на дейността на тол системата от създаването ѝ до 31 декември 2021 г. от министъра на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов. Повече ТУКМесеци по-къно обаче Караджов изненадващо започна да настоява за увеличаване на тол таксите. Конкретният одит обаче е възложен на Сметната палата с Решение на 44-то Народно събрание от 18.12.2020 г., посочва се в съобщението на институцията.

Предметът на поръчката, разгледана от Сметната палата, е „Проактивен мониторинг, експлоатационна поддръжка за взаимодействието между програмните и апаратните ресурси и надграждане с нови функционалности на електронната система за събиране на таксите за ползване на републиканската пътна мрежа на база изминато разстояние за превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5 т (тол) и на база време за леки автомобили с обща технически допустима максимална маса до 3,5 т. (електронна винетка)“.

Чрез избора на тази процедура АПИ възлага дейностите на конкретна фирма с аргумента, че тя няма конкуренция за изпълнение на тази обществена поръчка поради технически причини. Мотивът е, че въпросната фирма е изградила тол системата по предходен договор с АПИ. Сметната палата е установила, че тол системата е проектирана и създадена като софтуер с отворен код и на възложителя – АПИ, са предадени изходният програмен код и техническата документация. Поради това изводът на Сметната палата е, че няма основание по обективни технически причини да се приеме, че същата фирма е без конкуренция като изпълнител на дейности за мониторинг и поддръжката на тол системата и не е законосъобразен изборът на процедурата за възлагането на обществената поръчка. Не може да бъде установен с достатъчна степен на сигурност и начинът на изчисляване на прогнозната стойност – близо 118 млн. лв., и определянето на прогнозните единични цени и количества дейности.

„Тези действия на АПИ в нарушение на ЗОП са установени от Сметната палата при извършения одит за съответствие при сключването и изпълнението на договорите за обществени поръчки на АПИ във връзка с проектирането, изграждането и експлоатацията на електронна система за събиране на такси за ползване на републиканска пътна мрежа за периода от началото на проектирането на системата до края на 2020 г.“, пишат от Сметната палата.

При одита Сметната палата е проверила 5 процедури на възлагане на обществени поръчки по реда на ЗОП. Не е проверена процедурата за възлагане на проектирането и изграждането на електронната система за събиране на такси за ползване на републиканската пътна мрежа – възлагането на този договор е извън обхвата на одита на Сметната палата, тъй като е бил проверен от Агенцията за държавна финансова инспекция по прокурорско постановление на Софийска градска прокуратура.

Нито една от проверените от Сметната палата процедури не е включена в план-графика на обществените поръчки на АПИ за съответната година, а с тях се ангажира значителен финансов ресурс на възложителя. Това се отнася и за посочената по-горе процедура „договаряне без обявление“, при която в нарушение на ЗОП и е сключен  съществен по стойност договор.

Проверено е възлагането чрез пряко договаряне и сключването на 4 договора за правни услуги, като три от тях са сключени и изпълнени от една частна фирма.

Констатирано е, че по един от договорите за правни услуги АПИ е възложила на частната фирма да изготви проектите на националните законови и подзаконови нормативни актове в областта на електронното събиране на тол такси. За тази правна услуга е договорено АПИ да заплати 20% от възнаграждението на фирмата след обнародването на тези актове в Държавен вестник.

Проверени са също сключени 12 договора с директно възлагане на физически лица, свързани с дейности по изграждането и експлоатацията на електронна система за събиране на такси за ползване на републиканска пътна мрежа и с разяснителни кампании при стартирането на електронната система за събиране на такси за ползване на републиканската пътна мрежа.

При проведените договори са установени съществени несъответствия с правната рамка: липсват данни по какви критерии са определени участниците, поканени за участие в договарянето; в мотивите за провеждането на една процедура не е посочена подробна обосновка за липсата на административен капацитет; при четири обществени поръчки, в профила на купувача е публикувано само ценовото предложение на избрания участник за изпълнител, не е публикувано техническото предложение, което е неразделна част от офертата и приложение към договор за обществена поръчка.

Не е осъществен адекватен мониторинг за изпълнението на сключените договори след проведени процедури чрез пряко договаряне и директно възложените договори на физически лица, пише още в доклада. Допуснати са съществени несъответствия с правната рамка, вътрешните правила и договорите. При някои от договорите с физическите лица предметът е уговорен без да са конкретизирани отделните дейности, които следва да обхваща изпълнението. При отчитане на извършената работа от изпълнителите са посочени дейности, които не са част от предмета на договорите.

Одитният доклад, в частта му за установените нарушения на процедурите в областта на обществените поръчки, е изпратен на изпълнителния директор на Агенцията по обществени поръчки, а в частта за нарушенията на Правилника за прилагане на Закона за обществените поръчки – на директора на Агенцията за държавна финансова инспекция.

Одитният доклад е изпратен и на председателя на УС на АПИ и министъра на регионалното развитие и благоустройството.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук