Българинът Веселин Костов  част от екипа открил най-голямата известна досега планета в система с две звезди. Тя носи името Кеплер-1647b. С помощта на космическия телескоп Кеплер астрономът идентифицира новата планета Kepler-1647b. Така името на българина се появи на американско специализирано издание, като откривател на планета с две слънца.

Костов е доктор по астрофизика от космическия център „Годард” на НАСА. Изследванията му са фокусирани върху откриването и определянето на характеристиките на екзопланетите – планети, които обикалят около звезди, различни от Слънцето. Но д-р Веселин Костов е очарован най-вече от тези екзопланети, които са в плен на двойка звезди.

И преди 2011г. година астрономите са имали доказателства, че има изобилие от гравитационно обвързани двойни звезди във Вселената, но не бяха сигурни дали биха могли образуват планети около такива звездни двойки. Едва сега, с помощта на данни от Кеплер, астрономите са сигурни, че такива планети са милиони”, пише Веселин Костов в блога си.

Кеплер-1647b е газов гигант и това я прави непригодна за живот. Тя е на 3700 светлинни години, което е приблизително 4,4 милиарда години – почти толкова стара, колкото Земята. Новата планета се намира в съзвездието „Лебед” и е 11-ото подобно небесно тяло, което е открито от 2005г. насам. Двете й звезди са подобни на нашето слънце, като едната е малко по-голяма от другата.

Учените откриват екзопланетите, когато те преминават пред техните слънца, което води до слабо намаляване на светлината им. Тази техника, наричана „астрономически транзит”, позволява да се предположи масата на планетата и разстоянието от нейната звезда.

Резултатите от наблюденията и анализите на учените относно Кеплер-1647b са публикувани в научния труд на българина Веселин Костов, кандидат на наукитеот NASA Goddard, който ще се появи в новия брой на Astrophysical Journal.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР