Паника цари в ръководството на Националната компания „Железопътна инфраструктура“. Причината е натиск от Служба за инфраструктура и логистика в Брюксел да се извърши проверка на договори от последните години, чрез които е извършен мащабен грабеж на стотици милиони, пише „Фрог нюз”, като цитира свои  източници в Брюксел.

Двама души от ръководството на НКЖИ вече разказали пред български евродепутати за схемата, по която са източвани огромните средства. Те заверили своите показания и пред нотариус и адвокати, защото не искали да отговарят за грабежа, когато бъдат извадени на светло виновните за него.

Досега прокуратурата, ДАНС и МВР са пренебрегвали сигналите.  Сега обаче натискът идва от Европейската комисия, категорични са запознати. Разследването трябвало да се пази в тайна, за да не се задействат политици, които участвали в далаверите.

В момента в НКЖИ действа мащабна схема за източване на публични средства в огромни размери главно при усвояването на средствата от държавния бюджет. В периода 2010-2012 НКЖИ е провела 20 аварийни поръчки на обща стойност над 140 млн. лв. Само през 2012 г. са възложени 13 аварийни поръчки на обща стойност близо 94 млн. лв.

Тръжните документи и техническите спецификации на всички поръчки са еднотипни и почти под индиго, макар че са за различни обекти. Това означава, че се е ползвала една и съща схема.

В Брюксел били изумени, че обикновени ремонти са описвани като аварийни, за да се избегне конкурс. В същото време  са отчитани от НКЖИ като обекти от „инвестиционната програма”.

Цените за изпълнение са завишавани многократно, а строителните работи са извършвани без приети проекти. За изпълнението на аварийните поръчки са канени едни и същи компании, без никакво обяснение, защо точно те са предпочетени. Една от фирмите, която особено се набива на очи е „Водстрой 98“ АД, която се свързва с депутат от ДПС.

В ЕК били изненадани от документите за авариен ремонт на 355 м. железен път между Самоводене и Велико Търново, който струвал на държавата 16 127 534 лв. без ДДС. Това прави над 45 млн. лв за 1 км железен път. Средната цена в Европа за подолен ремонт е около 1,2 – 2,3 млн евро, в зависимост от терена и сложностите. Между Черниче – Пейо Яворов пък е записан ремонт на 175 м. железен път, който струвал на данъкоплатците над 7 млн. лв., което прави над 40 млн за километър. Рекорден е ремонтът на 150м. край Плачковци, който ни е „струвал“ около 7 млн. лв., което прави 46млн. лв. на километър – абксолютен световен рекорд.

В папката с кражбите са още десетки договори, сключвани на тъмно. Става дума за отсечки между Ловеч и Троян, Свищов – Троян, Димитровград – Свиленград.

Към момента възлагането на т. нар. „аварийни поръчки“ продължава да се извършва, но в случая чрез рамковото споразумение. Само от средата на 2013г. до сега са възложени поръчки на обща стойност над 120 млн. лв. По експертна оценка сумата е жестоко раздута.

Вече са подавани сигнали в прокуратурата, но не е последвала никаква реакция. Нито МВР, нито ДАНС са били активирани да проверят безобразията, които струват на данъкоплатците стотици милиони пари.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук