българия родилки
Снимката е илюстративна

И в имената има мода, както при облеклата. Личните имена са много зависими от всякакви обществени и културни процеси. Те са лакмус, който моментално показва промените в ценностната система на обществото, твърди доц. д-р Мая Влахова от Института по български език към БАН.

Тя обяснява, че след приемането на християнството у нас например навлизат огромен брой имена, свързани с тази религия.

„Точно тези имена ние считаме за традиционни български, те с вековете са се побългарили, но тези, които нахлуват днес, все още не са се адаптирали. Няма и регулация, която да задължава хората да ги адаптират. Те ги заемат директно от чуждите езици и култури, така, както съществуват там, и затова се получава усещането, че са твърде много и изчезват нашите стари хубави имена. Това е едно леко преувеличено възприятие“, коментира доц. Влахова пред БНР.

По думите й мъжките имена са значително по-консервативни от женските. Сред най-често срещаните са имена като Йоан, който вече измества Иван, но също и такива като Петър, Никола, Николай, Божидар и Светослав. Много характерна традиция при мъжките имена е предпочитанието на тези, които са свързани с българската история, и то с царските имена – Асен, Петър, Калоян, даже и прабългарската традиция –Тервел и Кубрат“, разказва още доц. Влахова.

При женските имена разнообразието е много по-голямо. Там има и традиционни имена. „В последните години името Рая има голям подем и се изкачва нагоре в класацията, върви уверено в десетката. Има и много чужди имена в последните десет години. В първата тройка са – Никол, Мария и Виктория, които постоянно си разменят местата. В последните години Виктория е номер едно“, обяснява доц. Влахова.

Още любопитни новини – четете тук

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук