Евгений Кънев
на снимката: Евгений Кънев

Евгений Кънев е доктор по икономика, управляващ съдружник на инвестиционна консултантска компания „Маконис“. В дългогодишната си кариера на инвестиционен консултант е ръководил голям брой проекти за сливания и придобивания, бизнес оценки и финансирания в редица страни от Източна Европа и Ирландия.

Г-н Кънев, стана ли ясно от изложението на министъра на финансите Кирил Ананиев от последната седмица в парламента с какви пари разполага бюджетът и има ли заложени дефицити в него?

Тези, които са следили дискусията за приемането на самия бюджет преди няколко месеца, знаят много добре, че беше приет един предизборен бюджет,  който показваше в розова светлина комичната картина в България. Според мен в него бяха силно надценени приходите, които могат да се очакват от икономиката в такава ситуация и съответно на база разходите, които предполага нормална ситуация, се образуваше един нормален дефицит. Но предвид тези приходи, които са повече от, забележете 2019-та , която беше предпандемична, е малко вероятно да бъдат изпълнени. Следователно се очаква много по-голям дефицит, който трябва да бъде финансиран по някакъв начин. Понеже фискалният резерв явно е в доста лошо състояние в момента, независимо какво казва финансовият министър, е ясно, че се използват средства и от фондове, от които не би трябвало да служат за ликвидни нужди, то единственият начин за покриване на дефицита е чрез емитирането на външен дълг. В програмата за бюджета има предвидена такава възможност, защото имаме договор с банки, не е проблем това да стане и от служебен кабинет. Единственото неизвестно е дали разходите, които трябва да бъдат извършени заради пандемията, ще бъдат покрити от приходите и от предвидения дълг. Ако те не стигнат, ще бъдем в трудната ситуация без парламент да се опитваме да управляваме разходната част на бюджета без възможност тя да бъде финансирана, ако дългът, който е предвиден да бъде издаден, не достигне.

В тази връзка, наложително ли е да се направи актуализация на бюджета, за която говорят и президентът, и редица наблюдатели или едно бъдещо служебно правителство може да мине и без такава актуализация?

Според мен предвиденият дълг, част от който вече е поет от сегашното правителство, би трябвало да стигне до времето, в което се сглоби нов парламент. В този смисъл не виждам належащо за момента  бюджетът да се актуализира. Това може спокойно да бъде направено от новото Народно събрание, ако допуснем, че такова ще има до есента. В този смисъл, ако хипотетично имаме ново правителство, е по-добре то да стане от него. Най-лошата ситуация би била, ако не може да се сформира кабинет и служебният продължи неопределено дълго да управлява. Ако това стигне до зимните месеци, може да стигнем до хипотезата, че вече нямаме средства да покриваме разходите от бюджета.

Понеже заговорихме за евентуално служебно правителство, според вас то ще може ли да управлява нормално в рамките на тези няколко месеца и може ли да внесе Плана за възстановяване?

Не съм сигурен, че служебният кабинет може да направи това, по-скоро ще го направи сегашното правителство в оставка. Срокът е 30-ти и те (бел. ред. управляващите) казаха, че ще го направят и го очаквам. Иначе очаквам служебният кабинет да се справи със задачите, макар че те са доста обемни, в комбинация с епидемията и икономическите последствия от нея. Допускам, че ако президентът избере компетентни хора, те ще се справят дори по-добре, отколкото в момента.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!