Европейската комисия ще направи допълнителна оценка на влиянието на клаузите от пакета „Мобилност“ за връщането на камионите на 8 седмици в страната, в която те са регистрирани, както и на ограниченията за комбинираните транспортни операции, съобщи говорител на Комисията, цитиран от БНР.

„Комисията изразява съжаление за тези две клаузи, тъй като те не изглеждат в синхрон с амбициите на Зеления пакт и доброто функциониране на общия пазар. Затова Комисията иска да направи оценка точно на тези две разпоредби“ – зяви говорителят на Комисията по въпросите на транспорта Стефан де Керсмекер.

Той уточни, че споразумението по пакета ще бъде разгледано на заседание на посланиците на страните-членки, а решението на Комисията е отделно и засяга влиянието на тези две клаузи върху Зеления пакт. След оценката Комисията ще реши дали ще направи допълнителни законодателни предложения в тази насока. Говорителят не се ангажира със срока, в който оценката ще бъде направена.

Съобщението не бива да се разбира като спиране на пакета. Той не е изтеглен от дневния ред. Еврокомисията може и да не намери клаузите му за несъответстващи на Зеления пакт, а ако реши да направи законодателни предложения, те може и да не се приемат.

Пакетът „Мобилност“ има потенциала да доведе до първия значителен разнобой в позициите на европейските институции. В навечерието на триалоговата комисия, която до края на седмицата трябва да се произнесат финално по транспортния законодателен пакет, комисарят по транспорт Адина Вален и зам.-председателят на ЕК Валдис Домбровскис са възразили срещу връщането на камионите празни. Това фигурираше във финалната версия на пакета и бе остро атакувано от неговите източноевропейски противници, вкл. България, като несъответстващо на амбициите на ЕК да води политика на ограничаване на вредните емисии.

Разкарването на празни дизелови камиони по европейските пътища периодично до страната, в която са базирани по документи, противоречи на стремежа да се отделят по-малко вредни газови емисии, а по отношение на опазването на околната среда ЕК си постави амбициозната цел през следващия мандат да направи много, за да защити природата.

По думите на заместник-председателят на ЕК Валдис Домбровскис, ЕК ще успее да спре въвеждането на промените с приемането на ново решение навреме. Засега не става ясно дали ще се изискват и други изменения или е възможно постигането на съгласие между европейските институции да стане само с коригирането на екологично спорната точка в пакета.

Превозвачите от няколко източноевропейски държави, включително България, оказват отчаяна съпротива на приемането на пакета във вид, който според тях ощетява техния бизнес и дори го окачествиха като дискриминационен. Срещу Пакета имаше силни протести както в Бългапия, така и Брюксел, и те бяха подкрепени и от превозвачи от други засегнати страни.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!