Автомобили

Продажбите на автомобили в ЕС спаднаха до ново дъно през миналата година. Причината е, че автомобилният сектор беше затруднен от пандемията и недостига на компютърни чипове, показват данни от индустрията.

Регистрациите на нови пътнически автомобили в ЕС са се понижили с 2,4% през 2021г. до 9,7 млн. автомобила. Това е най-лошият резултат от началото на статистиката през 1990 г., сочат данните на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA). Регистрациите на нови автомобили в ЕС са с 3,3 млн. по-малко от предкризисните продажби през 2019 г.

Липсата на полупроводници, компютърни чипове, използвани в множество автомобилни системи както в традиционните, така и в електрическите превозни средства, е основната причина, която задържа индустрията.

„Недостига на полупроводници, се отрази негативно на производството на автомобили, особено през втората половина на 2021 г.“, заявиха от ACEA.

Първоначално производителите на автомобили омаловажиха въздействието на недостига на чипове. Но в крайна сметка той ги накара да забавят производството и дори да затворят заводите си.

Продажбите на автомобили в ЕС се възстановиха силно през второто тримесечие, но през по-голямата част от второто полугодие те намаляха с около 20%. Краткосрочните перспективи за доставките не са добри.

„Началото на 2022 г. все още ще бъде трудно от гледна точка на доставките на чипове“, заяви пред АФП Александър Мариан от консултантската компания AlixPartners. „Ситуацията би трябвало да се подобри в средата на годината. Но това не означава, че няма да се появят други проблеми, свързани със суровините, веригите за доставки и недостига на работна ръка“, каза той.

Недостигът на чипове е последица от пандемията. Работата на производителите беше нарушена от блокиране на производството и болни служители. Не отсъстваха и проблеми с веригата за доставки и увеличеното глобално търсене на електроника. Пандемията също така доведе до рязко покачване на цените на много суровини и предизвика недостиг на работна ръка в някои райони.

Германия зацикли

Ако пазарите във Франция, Италия и Испания отбелязаха скромни печалби, то спадът от 10,1% в Германия повлече надолу общия показател за ЕС. Германия е най-големият пазар на автомобили в Европа. На него се пада една четвърт от общите продажби – над 2,6 милиона през миналата година.

Въпреки че недостигът на полупроводници беше основният фактор, който възпрепятстваше възстановяването, ЕС също така не постигна добри резултати в сравнение с другите големи пазари, където възстановяването от пандемията беше по-силно. Китайският пазар на автомобили нарасна с 4,4%, а американският – с 3,7%.

„Спадът на европейските продажби може да отразява и рязкото увеличение на средната цена на автомобилите. Очакваното отношение на потребителите към електрическите превозни средства, ги кара да отлагат покупките и да задържат по-дълго настоящия си автомобил“, заявиха анализатори от Inovev, фирма за анализ на данни за автомобилната индустрия.

„Рено“ с криза в продажбите

И тримата най-големи производители на автомобили в Европа отбелязаха спад в продажбите си в блока.

„Фолксваген“ успя да запази първото място, но 4,8-процентният спад на продажбите до 1,4 млн. автомобила доведе до спад на пазарния му дял до 25,1%.

„Стелантис“, която беше създадена от сливането на италианската „Фиат Груп“ и френската „Пежо“-„Ситроен“, претърпя по-малък спад от 2,1% до 2,1 млн. единици, което повиши пазарния ѝ дял до 21,9%.

Групата „Рено“ претърпя 10-процентен спад, като продажбите на едноименната марка спаднаха с 16%. Докато продажбите на евтината марка ‚Дачия“ и спортните марки „Алпин“ нараснаха. Пазарният дял на френската автомобилна група се сви до 10,6%.

Германската БМВ успя да увеличи регистрациите си с 1,5%, но „Даймлер“ – собственик на марките „Мерцедес“ и „Смарт“ – отбеляза спад от 12,4%.

Корейската „Хюндай Груп“, която включва марките „Хюндай“ и „Киа“, затвърди позицията си на четвърти автомобилен производител в ЕС. Тя е отчела ръст от 18,4% до над 828 000 автомобила. Пазарният й дял нарасна до 8,5%.

Данните, които са предоставени от членовете на ACEA, не включват продажбите на американския производител на електромобили „Тесла“. Данните на ACEA не включват и разбивка по бензинови, дизелови и електрически автомобили, които се предоставят в отделен доклад.

За още новини последвайте канала на Дебати в Google Новини

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук