Товарният транспорт в Европейския съюз се е увеличил с 4,5% за периода 2016-2017г.

Това показват данните на европейската статистическа служба „Евростат”.

Оказва се, че от 2013-та досега ръстът е с 11,8 на сто.

В четири държави членки на ЕС товарният транспорт е отбелязал над 15% ръст – Литва (26,2%), Кипър (17,5%), Гърция (15,5%) и Полша (15,3%).

Точно обратна е ситуацията в Белгия, където се отчита спад с 13,4 на сто, както и в Чехия (12 на сто), и Естония (7,8 на сто)

Относно дена на общия показател тон-километри, товарният транспорт в Полша е най-сериозно развит, следва Германия, Испания, Великобритания и Италия.

Във всички останали държави членки делът е под 4%, включително в България.

ДАННИТЕ ЗА БЪЛГАРИЯ

По данни на Съюза на международните превозвачи в България работят 12 500 фирми, които оперират с над 65 000 камиона.

В България са изминати 35,150 милиона тонкилометра, показват данните на „Евростат”.

Тоест бизнесът с камиони у нас е по-развит отколкото в много по-големи държави като  Белгия (26,741), Чехия (44,274), Естония (6,189), Ирландия (11,836), Гърция (28,377) и дори Австрия (25,978).

Ръстът на товарния превоз в България запазва относително постоянни нива през последните три години.

През 2015-та у нас са изминати 32,397 милиона тонкилометра, а през 2016-та – 35,409.

В началото на следващата година у нас предстои да се въведе ТОЛ-системата, чрез която камионите ще се таксуват на база изминато разстояние.

Каква точно ще е цената на километър обаче никой не знае. В интервю СПЕЦИАЛНО ЗА ДЕБАТИ.бг председателят на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев каза:

„Към момента няма нищо официално, за което ние да дадем становище. Единственото, което изтече в медийното пространство е свързано с един предварителен доклад на Световната банка, в който се визират евентуални цени на километър в три варианти – 12, 20, 26 стотинки на километър. Ако приемем, че това наистина е така, мога да ви кажа, че все едно нашите превозвачи, които работят добре и изминават между 80 и 120 000 км. за месец. Ако вземем за база 100 000км. ще се окаже, че той ще трябва да плаща между 12 и 26 000 лева. При положение, че цената на винетката е 1340 лева, вие сами разбирате, че това увеличение е направо убийствено. Говорим за увеличение между 9 и 19 пъти като разход за превозвачите.”

Браншът предупреждава, че повишаването цените за пътуване неминуемо ще окаже влияние на по-малките фирми, но и до увеличаване цените на стоките, например.

Цялото интервю с Йордан Арабаджиев може да прочетете ТУК.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!