На снимката: Йорданка Фандъкова, кмет на София

Общинските съветници приеха бюджета на София за 2020 година, въпреки че срещу него гласуваха втората и третата по големина партийна група съветници в ОС, които отправиха и критики, някои от които – персонално към кмета Фандъкова. Бюджетът получи едно последно увеличение от 7 милиона лева преди гласуването.

С 32 гласа „за“ и 26 „против“, след шестчасови оспорвани дебати, Столичният общински съвет прие финансовата рамка, която първо набъбна с допълнителни 27 млн. лева, като от първоначалната заявка за 1,703 млрд., бюджетът стана близо 1.730 млрд. лева, а днес претърпя още едно нарастване.

„Бюджетът, който се гледа днес, е със 7 млн. повече от бюджета, който внесох, тъй като в комисиите са допълнени някои от приоритетите. Намирам тези предложения за разумни. Бюджетът, който се обсъжда, е почти 1.730 млрд. Много важно е, че този бюджет е много ясно фокусиран. Два са стратегическите, големите приоритети, които сме заложили не само за тази година, а и за следващите. Това са по-усилена работа в кварталите – улици, тротоари, училища и детски градини, по-добър градски транспорт и работа в сферата на екологията и чистотата на въздуха. 80% от бюджета и над 90% от бюджета на капиталовата програма са насочени към тези два приоритета“, заяви Фандъкова.

Кметицата добави, че 50 млн. лева са насочени към текущите ремонти в 24-те района на София.

В капиталовата програма бяха добавени още 4 млн. лева. Първоначалната сума за дигитализация на общината набъбна от 2,7 млн. на над 4 млн. лева. Също така бяха гласувани 12 милиона лева повече за кварталните улици. За програмите на районните кметове пък са отделени 20 милиона лева, като половина от тях те ще получат директно, а другата половина по техни програми и проекти.

Въпреки всичко това против предложения бюджет гласуваха БСП, „Демократична България“ и независимият Борис Бонев. Това за Фандъкова остана непонятно, тъй като, според нея, част от техните предложения съвпадали с приетите и заложени в бюджета точки.

Методи Лалов от „Демократична България“ се възмути, че Фандъкова не присъства през цялото време на обсъжданията в зала и я обвини, че говори „напоителни лъжи“ на журналистите.

„Това нейно поведение да е извън залата означава предизвестен край. Когато не е готова да чуе нашата теза, означава, че не спазва демократични правила“, заяви той.

Лалов каза още, че заявената децентрализация не е факт и, че сумата от 400 000 на район е крайно недостатъчна и добави, че един скъп автомобил струва толкова.

София няма транспортен модел на града. Не се знае откъде идват и накъде отиват пътниците. Генералната схема с линиите не е променяна от десетилетия и тя не отговаря на съвременните нужди на града. За да бъде предпочитан, градският транспорт и да бъде алтернатива на автомобилите, той трябва да е бърз и редовен, а това няма как да стане с малко на брой коли и висене на автобусите в задръстванията. Това каза пред журналисти независимият общински съветник Борис Бонев. На фона на инвестициите, които прави общината в обновяване на градския транспорт, той попита защо има отлив от транспортната услуга.

Тези твърдения бяха определени от столичния кмет Йорданка Фандъкова като спекулативни и извадени от контекста. На това Бонев отвърна, че данните са официални и я призова, ако смята, че тези данни са спекулативни да попита дружеството, за което отговаря, защо дава спекулативни данни за пред обществото и това означава ли, че се манипулират и други данни: финансови, отчетни и всякакви други.

Заместник-председателят на Комисията по транспорт и туризъм в СОС от ГЕРБ Зафир Зарков обясни, че последното преброяване на пътниците, возещи се в градския транспорт е направено през 2014 г. когато Центърът за градска мобилност отчита намаляване на използването му и добави, че досега са правени само локални преброявания и не знаят какъв е броят на използващите градския транспорт.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!