Фолксваген чип

 

„Фоксваген“ иска около един милиард евро обезщетение от бившия генерален директор Мартин Винтеркорн. По време на неговия мандат се случва „измамата на века“ с отработени газове от дизелови двигатели.

Това е най-голямата сума, поискана някога от един ръководител на борд в Германия. Концернът от Волфсбург основава искането на факта, че тези милиарди евро биха се спестили. За целта Мартин Винтеркорн е трябвало да действа веднага след като е разбрал за манипулацията.

 

Мартин Винтеркорн
Мартин Винтеркорн

 

 

Според „Фолксваген“, Винтеркорн е трябвало да действа на 27 юли 2015 г., когато на среща е научил подробностите за престъпния софтуер, инсталиран в превозните средства с дизелов двигател.

Този софтуер разпознава кога колата е тествана или инспектирана и кога реално пътува. Пречистването на отработени газове работи само в „лабораторни условия“. докато на улицата автомобилите отделят вредни газове многократно над допустимите стойности.

Фолксваген също смята, че Винтеркорн не е успял да „отговори истинно и изцяло“ на въпросите на американските контролни инстанции. Това означава и по-високи глоби за концерна в САЩ. Местните контролни органи обявиха скандала на 18 септември 2015 г.

Известният мениджър, въпреки че се радва на огромно състояние, не е точно милиардер и не може да плати толкова много обезщетение от собствения си джоб. Но хората от неговия ранг, чието всяко решение струва милиони или милиарди, са сключили специални застраховки за обслужването на подобни дела.

Както „Süddeutsche Zeitung“ научава, Винтеркорн е имал такава застраховка в Цюрих, но покрива максимум петстотин милиона евро. Предвижда се за случая на „небрежно изпълнение на задълженията“, който „Фолксваген“ прехвърля на бившия шеф.

Уловката е, че застраховката не покрива нищо, ако вместо небрежност бъде доказана умишлена измама. В средата на септември процесът пред Винтеркорн пред Държавния съд в Брауншвайг започва именно заради измама.

Надзорният съвет на „Фолксваген“ иска пари от четирима други мениджъри, управлявали „Ауди“ и „Порше“ – марки, които принадлежат към концерна от Волфсбург. Сега адвокатите им мълчат, но досега всички те отричат да са участвали в скандала.

Дори ако „Фолксваген“ получи правото и мениджърите трябва да плащат от частна собственост, те не трябва да се страхуват, че ще им остане минимум в джоба. Това показват предишни случаи с мениджърите на „Siemens“, „Deutsche Bank“ и други концерни, които са държали голяма част от имуществото.

Например, когато Ролф Бройер, бившият шеф на „Deutsche Bank“, обижда в интервю клиента и медиен магнат Лео Кирш, банката трябваше да плати почти милиард евро обезщетение. Бройер внася само 3,2 милиона евро, което беше едва една трета от имуществото му.

Бившият шеф на „Фолксваген“ Винтеркорн също не се справя зле при пенсионирането. Докато работи той печели 17 милиона евро годишно, което е рекорд сред германските мениджъри. Пенсията, която му изплаща компанията е 3100 евро на ден.

Винтеркорн от години повтаря, че не е имал представа какво се случва в компанията, и че дизелите отделят 35 пъти повече азотни оксиди от позволеното. Пред анкетната комисия на германския парламент той каза, че не знае защо хората му не са го информирали за това. Повече бивши колеги си спомнят събитията по различен начин – на прокуратурата на Брауншвайг е казано, че Винтеркорн е знаел всичко през юли 2015 г.

Доколкото е известно и до днес, концернът е манипулирал стойностите на отработените газове в около единадесет милиона дизелови автомобила. Това се случва между 2008 и 2015 г. Към днешна дата „Фолксваген“ е платила 32 милиарда евро глоби и щети.

 

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук