Владислав Горанов
на снимката: финансовият министър Владислав Горанов

Във вторник евродепутатът Радан Кънев съобщи, че министърът на финансите Владислав Горанов „потайно е подписал, от името на България, „Общо политическо изявление”, заедно с МФ на Швеция, Германия, Франция, Италия, Дания, Люксембург, Белгия и Нидерландия, в което е призовал ЕК да предприеме действия за данъчно облагане на самолетните полети”.

„Без да оспорвам необходимостта от намаляване на СО2 емисиите от авиационен транспорт, съм убеден, че мястото на България не е в тази “коалиция” и интересът на българските граждани е обратен на предлаганите политики по множество сериозни съображения:

– България няма развита ЖП мрежа и ЖП свързаност с другите страни-членки на ЕС;
– Разстоянието, което икономически активните български граждани трябва да преминат, за да стигнат до икономически активните региони на ЕС, е непосилно с друг вид транспорт, освен авиационния;
– Същото се отнася за достъпа на чуждестранни туристи до България.

За българите (за разлика от холандците и белгийците например) авиационният превоз не е неоправдан лукс, а необходимост и единствена гаранция за свободата на движение, гарантирана от Договорите на ЕС”, пише Радан Кънев.

И добавя:

„Въвеждането на “данък мобилност” директно ще засегне правото на свободно придвижване, и в немалка степен – правото на труд на българските граждани в други страни от ЕС. Най-засегнати ще бъдат икономически активните млади хора, студентите и хората, които полагат сезонен труд, т.е. – и най-бедните българи”.

В кулоарите на парламента днес финансовият министър Владислав Горанов обясни:

„България се присъедини към една декларация, инициирана от Холандското правителство, в която декларация се констатира, че авиацията като бизнес в Европа и въобще в световен мащаб генерира огромен обем от въглеродните емисии. На въпрос ще се увеличат ли цените, с колко ще се увеличат, ще се отрази ли това на цената на билетите, е твърде рано да се дава отговор, защото до голяма степен би било спекулативно”.

Горанов обясни, че самата декларация отправя апел към ЕК да извърши анализ и да предложи на парламента и на Съвета възможно решение в посока ограничаване или облагане на дейността на авиационните оператори във връзка с емисиите, които този бизнес генерира.

„Твърде рано и не може да се направи оценка първо дали комисията ще предложи такова решение, защото декларацията е заявление от тези 8 държави към комисията, но дали тя ще се съгласи да разработи подобен анализ и да предложи законодателно решение е въпрос на преценка на самата ЕК. Оттам нататък този проект на документ, ако се подготви от комисията ще мине естествения си законодателен път между Европейския съвет и Европейския парламент и би могло да стане законодателно решение само ако държавите-членки се обединят около него. Така че на въпрос ще се увеличат ли цените, с колко ще се увеличат, ще се отрази ли това на цената на билетите, е твърде рано да се дава отговор, защо до голяма степен би било спекулативно”, заяви финансовият министър.

Горанов посочи, че самата декларация не съдържа конкретни предложения, тя съдържа констатация за проблема и апел към комисията да предложи анализ и конкретни законодателни решения.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!