Обещанието, че АМ „Хемус” ще бъде завършена до 2024 година е абсурдно заради грешно проектиране. Това заяви днес на брифинг зам-министърът на регионалното развитие и благоустройството Тодор Анастасов.
Той уточни, че няма как да се прогнозира кога ще приключи строежът на магистралата, при положение че от 9 участъка засега се работи по 3, за още 3 има изготвени Подробни устройствени планове /ПУП/, а за последните 3 още нищо не е изготвено като документи.
Регионалният министър Виолета Комитова посочи, че само изготвянето на ПУП, а след това се изискват и промяна на статута на земята, отчуждителни процедури, изготвяне на инвестиционен проект и получаване на разрешение за строеж, което също отнема време.
Според зам. министър Атанасов това забавяне е можело да бъде избегнато, ако проектирането на всички участъци на магистралата е било започнато едновременно.
„Нямаме интерес да спираме това строителство”
По повод обвиненията на ГЕРБ, че служебното правителство спира построяването на АМ „Хемус” Комитова заяви, че не е издала нито един документ, с който да направи това, а в случая става въпрос за спиране на пари, които са предплатени.
„Да не използваме тази тема за непочтени цели, нямаме интерес да спираме това строителство. Не съм издала нито един акт, нито един документ, с който да го спра. Незавършеното строителство е най-скъпото строителство. Магистралата е на целия български народ, защото се плаща от бюджета, тя трябва да бъде завършена“, заяви арх. Комитова.
Тя обясни, че магистралата е разделена на общо девет участъка, а от тях само първите три, които са с обща дължина от над 50 км., имат разрешение за строеж и в момента се изпълняват. За участъци четири, пет и шест са изготвени подробни устройствени планове, но следват отчуждителни процедури, без да е ясно колко време ще отнеме това. За останалите три участъка, които са с дължина 89 км., има единствено идеен проект, но нищо друго направено, въпреки че аванси са платени.
За участъците от едно до шест са осигурени 1,9 млрд. лв., а за останалите – 1,8 млрд. лв. Държавната фирма Автомагистрали пък е раздала авансово на други фирми 675 млн. лв. за доставка на материали и други дейности.
„Забелязваме едно раздаване на пари, а самото изпълнение на строителството се забавя“, отчете арх. Комитова. Тя увери, че по първите три участъка, които се строят, фирмите продължават работа, но за това са получили много повече средства, отколкото са необходими. „Там, където има строителни книжа с разрешение за строеж, се строи“, категорична бе Комитова.