Дори империята на Илон Мъск не е защитена от фалит и най-богатият човек в света го осъзнава. Главният изпълнителен директор на SpaceX посочи, че възможността за фалит на компанията в случай на тежка рецесия е „малко вероятна“, но не и невъзможна.

„Ако тежка световна рецесия изсуши капиталовата наличност/ликвидност, докато SpaceX губи милиарди за Starlink & Starship, то фалитът, макар все пак малко вероятен, не е невъзможен“, написа в Twitter Мъск.

Той припомни, че по време на предходната рецесия GM и Chrysler сащо са обявили фалит.

Публикацията на Мъск е в отговор на статия за бележката, която е изпратил до служители на SpaceX, в която посочва, че компанията може да се изправи пред риск от банкрут, ако проблемите с двигателя Raptor не бъдат поправени.

Мъск отговори само с „да“, попитан дали производствените проблеми с Raptor са най-голямото забавяне на компанията, която харчи огромни суми за Starship и Starlink. По думите на Мъск програмата Starship за повторно използване на совалки не е оценена в пълния ѝ мащаб.

Raptor е масивният метанов двигател, който SpaceX възнамерява да използва за задвижване на системата от следващо поколение за изстрелване на ракети, носеща името Starship. Плановете на космическата компания на Мъск са да използва Starship, за да може да започне изстрелвания на ракети към дълбокия Космос.

Също така през април тази година НАСА възложи на SpaceX договор на стойност 2,9 милиарда долара за разработването на система за кацане на Луната, базирана върху Starship. Плановете са през 2025 г. системата да е налична и да се работи за ново кацане върху естествения спътник на Земята.

В момента компанията работи усилено върху разработването и тестването на прототипи на Starship на тестовата площадка на компанията в Бока Чика, Тексас, въпреки че оттам все още не са изстреляли ракета в орбита с новата система. Това се очаква да стане през януари или февруари 2022 г., поне според публично заявените прогнози на Мъск.

Сегашното положение с развитието на двигателя поставя компанията извън наложените срокове, с които тя би работила на печалба. И очевидно развитието на двигателя на Raptor не е на нивата, на които Мъск се надява.

„Мащабът на програмата Starship не е широко оценен. Тя е проектирана да удължи живота до Марс (и Луната), който изисква приблизително 1000 пъти повече полезен товар до орбита, отколкото всички настоящи земни ракети, взети заедно“, написа още той.

В имейла, който беше публикуван първо от CNBC, той твърди, че след напускането на висш мениджър от компанията, одитор от SpaceX е разгледал по-задълбочено проблемите около производството на Raptor и е установил, че те са „много по-сериозни, отколкото се съобщаваше“, като няма начин нещата да се съобщят по-леко.

„Щях да си взема почивка този уикенд – първият ми почивен уикенд от много време насам, но вместо това ще бъда на поточната линия за Raptor цяла нощ и през уикенда“, пише Мъск и призовава всичките си служители да се включат активно в работата по проблема.

Това не е първият път, когато Илон Мъск призовава служителите си да се сплотят и да работят дълги часове, за да преборят риска от банкрут на компанията.

През 2018 г. той заяви, че другата му компания – Tesla, е изпаднала в сериозен срив заради проблеми с производството на Model 3. Оттогава насам производителят на електромобили се възстанови и наскоро надмина оценка от един милиард долара.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!