Пълна мъгла падна по казуса с решението на „Фолкваген“ за мястото на новия им завод, след като в различни германски медии излезе противоречива информация. Изданието „Аутомобилволхе“ публикува сведения, че надзорният съвет на компанията се е спрял на турското предложение за Измир, но „Ханделсблат“ твърди, че решението още не е взето, като Турция се ползва с известни предпочитания.

„Фолкваген“ се приближава до решението за изграждане на нов завод за автомобили. Както съобщават членовете на групата в петък във Волфсбург, Надзорният съвет като цяло подкрепя възможното местоположение в Турция, пише „Ханделсблат“. На заседанието на съвета в четвъртък обаче не е взето окончателно решение. То може да бъде взето през втората половина на август.

„Фолкваген“ се колебае за изграждането на нова фабрика за автомобили от близо година. Първоначално в четири източноевропейски страни и Турция бяха включени десет места за оглед. Накрая търсенето се фокусира върху търговските площи в България и Турция. Новата фабрика ще произвежда няколко марки. Така чешкото дъщерно дружество „Шкода“ разчита на допълнителен капацитет. Освен това трябва да се намери ново място за производство на VW „Пасат“.

Досега този автомобил се произвежда в завода на „Фолкваген“ в Емден, но източнофризийският обект трябва да бъде напълно конвертиран за производство на електрически автомобили.

Изпълнителният директор на групата Херберт Дийс се счита за голям поддръжник на новото предприятие. В България или Турция може да се произвежда много по-евтино. По този начин „Фолкваген“ ще може да компенсира по-скъпите работни места в Германия, пише изданието.

Компанията вече е открила потенциално място на турския западен бряг край Измир. Ако нещатна бяха само от гледна точка на разходите, има много доказателства, че Надзорният съвет на „Фолкваген“ в крайна сметка ще реши в полза на Турция. Ценовите предимства в сравнение с България трябва да възлязат на няколкостотин милиона евро, се говори в кръговете на запознатите.

Става все по-очевидно, че размерът на финансовата държавна помощ ще е може би най-решаващият фактор за решението, а това дава предимство на Турция. Според източник на „Дебати.бг“ българската страна може да предложи до 500 млн. евро заради ограничение от европейски регламенти, а Турция – около милиард и това може да наклони везните.

Решението в полза на Турция обаче причинява главно политически проблеми. Основният е противоречивият курс на турския президент Ердоган, който частично потъпка демократичните права след неуспешния военен преврат преди три години.

„Фолксваген“ иска да използва следващите седмици отново, за да разследва положението с правата на човека в Турция. Освен това, групата иска да се справи основно с правната сигурност в страната. По правни въпроси България като държава-членка на ЕС ще има явно предимство пред Турция. Групата VW трябва да се опита да договори с турското правителство в Анкара подобна степен на правна сигурност.

Досега федералното правителство не е повдигнало възражения срещу изграждането на фабриката в Турция.

Като пазар за продажби с население от 80 милиона души, Турция също представлява интерес за“Фолкваген груп“. Дори и досега страната беше основна цел за продажбите на модела „Пасат“.

С изграждането на фабриката в Турция, а след това и с местното производство на „Пасат“, продажбите на турските клиенти биха могли да се увеличат отново. Освен това „Шкода“ ще има модела Superb, направен в новия завод, който има същата платформа като „Пасат“, коментира „Ханделсблат“.

„Фолкваген“ от своя страна ще трябва да похарчи около един милиард за изграждането на нова фабрика. Предполагаемият й годишен капацитет е от 300 000 автомобила.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!