"Титан", подводница

Спасители бързат и използват „всички налични“ ресурси, за да помогнат на издирвателните усилия, които се провеждат в Атлантическия океан, след като подводницата „Титан“, превозваща петима души до останките на потъналия кораб „Титаник“, изчезна в неделя.

Подводницата „Титан“ се управлява от американската компания „Оушън гейт експедишънс“. Съобщения, че е изчезнала се появиха в понеделник. Контактът е загубен 1 час и 45 минути след потапянето ѝ в неделя следобед, съобщи бреговата охрана на САЩ.

Районът на изчезналата подводница "Титан"
Районът на изчезналата подводница „Титан“

„Титан“ е подводница, съставена от въглеродни влакна и титан. Използва се основно за изследване на останките на потъналия кораб „Титаник“. Дълга е 6,7-метра и тежи 10 432 кг. Способна да се гмурка на дълбочина от 4000 метра. Използва четири електрически тласкачи, за да се движи. Чрез камери, светлини и скенери изследва околната среда, като прозорецът за наблюдение на „Титан“ е най-големият от всяка друга подводница за дълбоко гмуркане. Технологията му осигурява несравнима гледка към дълбокия океан. Подводницата използва сателитната технология „Старлинк“ на Илон Мъск за комуникация. Но не е ясно дали това е причината за загубата на контакт. Плавателният съд има капацитет да стои по вода 96 часа. Все още не е ясно дали в момента е под водата или е изплувал, но не е в състояние да комуникира.

„Районът, в който изчезна подводницата е отдалечен и търсенето е предизвикателство. Използваме всички налични средства, за да сме сигурни, че можем да локализираме кораба и да спасим хората на борда“, каза командир на бреговата охрана вчера.

Корабът-майка "Полар принс"
Корабът-майка „Полар принс“ на изчезналия батискаф на пристанището във Ванкувър, Канада, 23 октомври 2017 г. Снимка: АП/БТА

Бреговата охрана на САЩ съобщи в Туитър, че корабът-майка – „Полар принс“ е претърсвал повърхността през цялата нощ, а канадските самолети P8 Poseidon са подновили търсенето тази сутрин.

Какво може да се е объркало

Твърде рано е да се каже какво се е случило. Експертите предложиха няколко от най-вероятните сценарии, от заплитане в останките на Титаник до прекъсване на захранването или проблем с комуникационната система на подводницата.
Останките на Титаник, които лежат на около 3800 метра на дъното на океана, са заобиколени от отломки от катастрофата преди повече от век.

„Има части от него навсякъде. Опасно е“, каза Франк Оуен ОАМ, пенсиониран служител на Кралския австралийски флот.

Останки от кораба "Титаник"
Останки от кораба „Титаник“

Друг сценарий е, че е имало теч в корпуса под налягане, в който случай прогнозата не е добра.

„Ако е слязъл на морското дъно и не може да се издигне отново със собствена сила, възможностите са много ограничени. Въпреки че подводницата може да е непокътната, ако е отвъд континенталния шелф, има много малко плавателни съдове, които могат да слязат толкова дълбоко, и със сигурност не водолази“, каза Алистър Грейг, професор по морско инженерство в Университетския колеж в Лондон.

Крис Пари, пенсиониран контраадмирал от Британския кралски флот, каза пред Sky News, че спасяването на морското дъно е „много трудна операция“.

„Истинската природа на морското дъно е много вълниста. Самият Титаник лежи в изкоп. Наоколо има много отломки. Така че опитът да се направи разграничение със сонар ще бъде наистина много труден“.

Кой е бил на борда

„Оушън гейт експедишънс“ предлагат спускане до останките на Титаник. Билетите за 8-дневното пътешествие с батискафа, което включва и гмуркане до останките на „Титаник“ на дълбочина от 3800 метра, струват 250 000 долара. Запасите от кислород обикновено стигат за 4 дни. На борда най-често има археолози и морски биолози. Компанията също така привлича хора, които си плащат, за преживяването. Те се редуват да управляват сонарно оборудване и да изпълняват други задачи в подводница с капацитет за пет души. На борда на „Титан“ е имало имало един пилот и четирима, които са си платили.

Смята, че един от тях е Пол-Анри Наржоле, бивш командир на френския флот, дълбоководител и пилот на подводница. Като директор на подводните изследвания за E/M Group и RMS Titanic, Inc, той се счита за водещ авторитет на мястото на корабокрушението и най-вероятно е отговарял за подводницата по време на гмуркането.

Пакистанският бизнесмен Шахзада Дауд и синът му Сулеман също са били на борда, се казва в изявление на семейството им.

Хамиш Хардинг преди пътуването си в космоса
Хамиш Хардинг преди пътуването си в космоса

Британският бизнесмен Хамиш Хардинг, известен летец и изследовател, също е един от петимата души на борда на подводницата. Преди това пътува до дъното на океана в Маринската падина – най-дълбокото място в земната кора, и в космоса с аерокосмическата компания на Джеф Бесос.

58-годишният Хардинг публикува в Instagram в събота: „Поради най-лошата зима в Нюфаундленд от 40 години насам, тази мисия вероятно ще бъде първата и единствена  до Титаник през 2023 г. Току-що се отвори прозорец и утре ще опитаме да се гмурнем.“

„Оушън гейт експедишънс“ провежда експедиции от 2021 г. Изявление на уебсайта на компанията гласи:

„Целият ни фокус е върху членовете на екипажа на подводницата и техните семейства. Ние сме дълбоко благодарни за огромната помощ, която получихме от няколко правителствени агенции и дълбоководни компании в усилията ни да възстановим контакта с подводницата.“

*Текстът е публикуван в „Гардиън“. Преводът и заглавието са на ДЕБАТИ.БГ.

Още международни новини – четете тук

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук