Самолет С-130 „Херкулес“ на бреговата охрана на САЩ прелита над френския изследователски кораб „Аталант“ по време на операцията за издирване и спасяване на изчезналия батискаф „Титан“
Самолет С-130 „Херкулес“ на бреговата охрана на САЩ прелита над френския изследователски кораб „Аталант“ по време на операцията за издирване и спасяване на изчезналия батискаф „Титан“/Снимка: БТА

Петимата души на борда на изчезналия батискаф „Титан“ са загинали при „катастрофална имплозия“, съобщи бреговата охрана на САЩ, печален край на международната операция за издирване на плавателния съд, изчезнал при експедиция до останките от корабокрушението на „Титаник“, предаде Ройтерс.

„Тези мъже бяха истински изследователи, които споделяха приключенски дух и дълбока страст към изследването и опазването на световния океан“, заяви „Оушън Гейт“, компанията собственик на изчезналия съд за подводно плаване. „Сърцата ни са с тези пет души и с всеки член на техните семейства в този трагичен момент.“

Вчера сутринта местно време безпилотен апарат, изпратен от канадски кораб, откри останките от батискафа на около 500 м от мястото, където са отломките от корабокрушението преди на потъналия преди повече от век презокеански лайнер „Титаник“, в отдалечен район на Северния Атлантик, заяви на пресконференция контраадмирал Джон Могър от бреговата охрана на САЩ.

„Откритите отломки говорят за катастрофална имплозия на борда на плавателния съд“, добави той.

Петимата на борда бяха 58-годишният британски милиардер и изследовател Хеймиш Хардинг; роденият в Пакистан 48-годишен бизнес магнат Шахзада Давуд и 19-годишния му син Сюлейман, и двамата са британски граждани; 77-годишния френски океанограф и експерт по „Титаник“ Пол-Анри Наржоле, който десетки пъти е посещавал мястото на корабокрушението на „Титаник“; и Стоктън Ръш, американският основател и директор на „Оушън Гейт“, който е управлявал подводния апарат.

Спасителни екипи от няколко страни дни наред претърсваха с кораби и самолети хиляди квадратни километри в открито за всякакви следи от 7-метровия „Титан“. Подводният плавателен съд загуби връзка със спомагателния си кораб в неделя сутринта, около час и 45 мин. след началото на спускането.

Могър заяви, че е трудно да се каже кога е настъпила повредата на апарата. Силите, участващи в спасително-издирвателната операция, бяха разположили в продължение на повече от три дни сонарни шамандури, които за това време не са засекли никакви шумове от силен взрив, добави той.

Във вторник и сряда те засякоха звук, който временно вдъхна надежда, че хората на борда на „Титан“ са живи и че се опитват да изпратят сигнали чрез почукване по корпуса на подводницата. Но властите заявиха, че анализът на тези шумове не дава категорични резултати от какво са и че те може изобщо да не са от плавателния съд.

„Не личи да има каквато и да било връзка между шумовете и местоположението на морското дъно“, каза Могър.

Безпилотните апарати, които в момента са изпратени да претърсват океанското дъно, ще продължат да събират данни, посочи той, но все още не ясно дали ще бъде възможно да бъдат прибрани телата на загиналите предвид характера на инцидента и екстремните условия на тази дълбочина.

Според властите са открити общо пет големи парчета от „Титан“, включително по-голямата част от вътрешния корпус.

Надеждите за успешен край на операцията започнаха да чезнат през вчерашния ден, когато изтече 96-часовият срок, за който се предполагаше, че има кислород на борда на „Титан“, в случай че апаратът все още беше непокътнат.

Експедициите до останките на потъналия през 1912 г. „Титаник“, организирани от „Оъшън Гейт“ от 2021 г., струват по 250 000 долара на човек, става ясно от сайта на компанията.

През 2018 г. по време на симпозиум на експерти от сферата на производството на подводни плавателни съдове, както и в съдебен иск срещу бивш директор „Морски плавания“ в „Оушън Гейт“ са били изказани съмнения за безопасността на „Титан“.

Източник: БТА

Още международни новини – четете тук

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук