Катя Сунгарска

Когато някой е с температура от 37,5 градуса и извика Бърза помощ просто от паника, лъжейки за това колко тежко е състоянието му, друг, наистина нуждаещ се, може в това време да чака и да умре от усложнения. Това посочи говорителят на Спешна помощ Катя Сунгарска тази сутрин пред Би Ти Ви.

Сунгарска посочи, че всички, болни с COVID-19, които се обаждат, посочват едни и същи симптоми – висока температура, задух, посиняване.

„Отиваме и виждаме човек с 37.5 температура, няма нито посиняване, нито кислородна недостатъчност, няма абсолютно нищо. Но понеже той се страхува или защото близките му са се паникьосали отиваме на домашен преглед. Това ни взима ресурса на 90%. Това блокира линейки и екипи. Когато се излъже по телефона, тогава някой, който е наистина нуждаещ се, седи и чака.“, разказа Сунгарска.

Тя посочи, че случаите на коронавирус валят един след друг и действително има случаи, в които линейки пристигат на адрес 5-6 часа по-късно, след като стана ясно, че 33-годишен мъж с COVID-19 е починал, чакайки линейка в продължение на няколко часа.

„На предното дежурство имахме 200 заразени с коронавирус от тях 16 бяха хоспитализирани, а, за съжаление, не спират нито инфарктите, нито инсултите, нито ПТП-тата. За да се изпълнят само COVID повикванията, един екип за час трябва да обслужи 4-5 адреса. Ако Вие сте съгласен при Вас линейката да дойде, да влезе за 2 минути, защото гони време, а не за да прегледа и да окаже медицинска помощ, каквото е предназначението на екипа, става. Само че така не се получават нещата.“

След всяко посещение при пациент с коронавирус екипите трябва да се върнат в болницата, за да бъдат обеззаразени. Линейката също трябва да бъде дезнфекцирана, а това по думите на Сунгарска отнема между 50 и 60 минути:

„Не можем с едни и същи дрехи да отидем от един COVID случай на друг COVID.”

Във връзка с това дали наистина има случаи, в които екип на Спешна помощ трябва да обикаля болниците, докато пациентът бъде настанен някъде, Сунгарска отговори:

„Когато се вземе пациент в тежко състояние, се взима и второ мнение от координационния център, където има още един специалист, който да прегледа болния. Има и служители на РЗИ, които имат постоянна връзка къде колко легла има. Но тези легла, които ги има, са едно -две и докато линейката стигне до „Пирогов“ например, леглото вече е заето“

Сунгарска коментира и предложението таксита да поемат част от работата на линейките:

Ние сме във война, така че ми звучи сериозно да впрегнем всички ресурси, за да се справим с тази пандемия. Нашият ресурс не стига от доста години, имаме много тежък кадрови дефицит. Нормално е. Нашата работа е много стресова, много тежка, много неблагодарна.“

Колегите ми са на прага на изнемогата, лети се непрекъснато, 12 часа нямат спиране да пият една глътка вода, каза още тя, като припомни, че противоепидемичните мерки не са за да се ограничават нечии права, а за да можем да запазим здравето и живота си.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук