Има схема за източване на държавния бюджет чрез проекти за укрепване на свлачища и изграждане и ремонт на пътища, обявиха на съвместен брифинг служебните министри на регионалното развитие и икономиката – арх. Виолета Комитова и Кирил Петков.

„Автомагистрали“ и Държавната консолидационна компания служат като шапки за манипулиране на обществени поръчки“, заявиха двамата министри.

От изнесените данни стана ясно, че около 500 млн. лв. са били раздадени авансово за укрепване на общо 84 свлачища през последните две години, а от тях е завършено само 1 – това на пътя за Рилския манастир.

Останалите са на проектна готовност, а някои все още нямат и разрешения за строеж. Комитова заяви, че проектите са за две години и шансовете да се завършат докрай са минимални.

Според нея, при пътищата и магистралите ситуацията е същата. Там са раздадени около 1,5 млрд. лв., чрез прескачане на обществени поръчки и пари са получавали фирми, които са нямали проектна готовност.  Според арх. Комитова, дори голяма част от цената на проектите са определяни „на око“ от фирмата-изпълнител.

„Трябва да върнем обществените поръчки, тук става въпрос за пари от бюджета. Това са парите на целия български народ“, заяви тя и даде пример с фирма, която е получила 100 млн. лв. авансово само за един ден, без да я назове поименно.

„Къде е тук пазарната икономика?“, попита тя.

По темата с освободения от нея шеф на държавата фирма „Автомагистрали“ Стоян Беличев, който все още не е напуснал поста си, тя каза, че си общуват чрез писма и искат да се разделят цивилизовано.

По строежа на автомагистрала „Хемус“ също фирми са получили авансови плащания, за да доставят техника и материали за строителството, отново без обществени поръчки. Договорите са между „Автомагистрали“ и конкретните фирми, стана ясно още от думите на арх. Комитова.

От своя страна министърът на икономиката Кирил Петков коментира, че същият е проблемът и с ремонта на язовирите. За 416 язовира над 80% от работата по тях е извършена едва от 7 компании. От всички язовири на документи са завършени 10, но при проверка на 3 от тях се оказа, че стоят празни и не са пуснати в експлоатация.

Според Петков, при реална конкурентна битка спечелилите компании е нямало как да получат договорите, при положение че са предлагали договори на цени 2 до 5 пъти по-високи от пазарните. За него големият проблем е, че при тази организация на работата фирмите не се конкурират с цени, а борбата е за влизане в списъка на любимите компании на властта.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!