В сряда Европейският парламент ще обсъди и гласува предложените промени в правилата за международните пътни превози.
Председателят на ЕП Антонио Таяни съобщи, че най-рано във вторник следобед евродепутатите ще разполагат с превод на всички близо 2000 предложения за промени в изготвените от транспортната комисия текстове. Засега те не са публикувани дори на английски език.
Гласуването на промените в пленарната зала ще се случи текст по текст.
Дневният ред на ЕП остана непроменен след проведено в понеделник гласуване. Предложението беше прието с 156 срещу 154 гласа при трима отсъстващи от зала български евродепутати – Неджми Али, Светослав Малинов и Николай Бареков.
В социалните мрежи Бареков написа, че умишлено не е участвал в гласуването, защото е „против робските условия на труд за българските шофьори на тежкотоварни камиони”.
Транспортният министър Росен Желязков от своя страна каза:
„Бесен съм. Имаме 17 члена от 700 в Европейския парламент. Тези 17 души можеха да решат мача“, коментира той
В отговор на думите му, Бареков написа, че е „решил мача” в полза на шофьорите.
Докато ЕП гласува промените в сряда, отпред ще има 600 български превозвачи, техни колеги от Румъния, Литва, Латвия, които ще протестират срещу пакета „Мобилност”.
ГЛЕДНАТА ТОЧКА НА ПРЕВОЗВАЧИТЕ
Собствениците на транспортни фирми у нас недоволстват срещу пакета „Мобилност”, защото той застрашава конкурентоспособността им.
Едни от поправките, заложени в него целят увеличаване на заплатите за шофьорите, прибиране на камионите на всеки четири седмици в страната, в която е регистрирана фирмата, както и забрана шофьорите да нощуват в кабините си, а да спят в хотели или други места за настаняване.
Фирмите предупреждават, че промените, заложени в плана „Макрон” сериозна застрашават бизнеса на българските компании, тъй като те няма да могат да покрият подобни разходи. Не веднъж от бранша предупреждаваха, че подобни изменения ще доведат до фалити на транспортни фирми, респективно и до увеличаване на безработицата.
Българският евродепутат Светослав Малинов каза в интервю за ДЕБАТИ.БГ на 11 януари, че „става дума за много добре организиран опит да бъде намалена нашата конкурентоспособност, да бъдат създадени проблеми на нашите автопревозвачи”.
ГЛЕДНАТА ТОЧКА НА ШОФЬОРИТЕ
Мненията и сред шофьорите са поляризирани. От една страна те искат също да получават по-високи възнаграждения, доближаващи се до европейските. Много от тях казват, че искат да се прибират по-често по домовете си, а не да прекарват по 6 месеца в кабината на камиона.
Други обаче твърдят, че тези нови изисквания са рисковани и биха създали проблеми. Например, често по магистралите няма хотели или места за настаняване. Тоест, шофьорът трябва да остави камиона си без надзор и да отиде да нощува далеч от него. Това предполага, че може да има набези, кражби и дори вмъкване на бежанци.
Всички обаче са единодушни, че условията им на труд и живот трябва да се подобрят, включително и чрез повишаване на работните възнаграждения.