медицински хеликоптери
Снимката е илюстративна

Медицински хеликоптери още няма, но тече истинска война кой в бъдеще да поеме полетите с тях. Обявеното от кабинета намерение за закриване на създаденото при правителството „Петков“ отделно дружество „България хели мед сървиз“ се оспорва яростно от компания, която твърди, че всички подготвяни нормативни промени в тази посока са в разрез със закона. Въпреки липсата на парламент, който да измени закона, кабинетът се е запънал и продължава в избраната посока.

В същото време и двете обявени обществени поръчки се обжалват с много странни мотиви, разказват от „Сега“. И голямата – на здравното министерство, за купуване на 6 + 2 медицински хеликоптери, и малката – на „България хели мед сървиз“, за наемане на един хеликоптер, с който дружеството да може да се лицензира, вече стигнаха до Върховния административен съд.

Битката всъщност е между служебното правителство и предишното редовно. Дали е нежелание едните да имат заслуги за нещо, вместо другите, или пък причините са още по-прагматични и всъщност целта е да се сложи друга фирма, която да поеме полетите не е ясно. Всичко това щеше да е смешно, ако не касаеше директно живота на българските граждани и достъпа им до модерна, спешна медицинска помощ.

Поръчката на „България хели мед сървиз“ бе атакувана от дружество, което няма нищо общо с авиацията – фирма „Уилинк“ с предмет на дейност отдаване на аудио-визуална техника под наем. Фирмата изобщо не подаде оферта в процедурата, но твърди, че е било заинтересовано да получи поръчката. Тя не успяла да се включи заради ограничителни технически изисквания. КЗК отхвърли тази жалба и прие, че няма никакви доказателства фирма „Уилинк“ да може да извършва лизинг на хеликоптери.

Срокът за обжалване на това определение изтече и до последно нямаше жалба, но такава крайна сметка се появи. „Издирвахме жалба в КЗК. Няма такава, така че възнамеряваме да продължим с оценяването на постъпилите две оферти“, коментира изп.-директор на дружеството Георги Гвоздейков.

По-късно се оказа, че жалбата е пристигнала и фирмата е принудена да чака окончателно произнасяне на ВАС. Така сключването на договор ще бъде забавено на фона на вече обявени от служебното правителство намерения за закриване на фирмата.

До тук транспортното министерство обявява проекти на промени в два различни документа в опит да закрие „България хели мед сървиз“. По първия проект, с който се предвижда изменение на правилника на държавния авиационен оператор и прехвърляне на дейността към него, са получени 56 страници забележки. В тях се твърди, че прехвърлянето на дейността към държавния оператор, който извършва полети само със специално предназначение, ще наруши европейските регламенти, защото тази дейност трябва да се извършва от лицензиран търговски оператор. Министерството твърди, че това не е така.

Сега за обществено обсъждане се предлага и втори документ – за изменение на наредбата за авиационните оператори. И тук в сайта за обществени обсъждания strategy.bg има постъпили пространни коментари как и тези промени нарушават закона за гражданското въздухоплаване и европейските регламенти. Не е ясно как ще приключи тази сага, след като в момента няма действащ парламент, който да измени евентуално закона.

Междувременно има развитие и по голямата поръчка на МЗ за закупуване на 6 + 2 хеликоптера с пари по националния план за възстановяване и устойчивост. Здравното министерство пристъпи към пряко договаряне само с една фирма – италианската „Leonardo S.p.a“. Тя единствена подаде оферта по предходна открита процедура, но предложената оферта бе прекалено висока.

Изненадващо, прякото договаряне сега е обжалвано от фирма „Бел текстрон инк“. Фирмата твърди, че е имала намерения да се включи в предходната процедура, без да става ясно защо не го е направила. Отделно дружеството обвинява М3, че в прякото договаряне е заложило незаконно по-висока прогнозна стойност от получената оферта по предходната процедура. КЗК отхвърли тези твърдения като неверни. Справка в документацията потвърждава това. КЗК се произнесе и че фирмата няма правен интерес да оспорва процедурата, тъй като не участва в нея. Това не е отказало дружеството да обжалва и сега и МЗ ще чака произнасяне на ВАС.

Всяко отлагане прави договора много рисков заради изискването първия хеликоптер да бъде доставен до края на годината. В противен случай България ще загуби 20 млн. лв. финансиране по стария програмен период за едната машина.

Припомняме, че България няма нито един медицински хеликоптер. Тя е единствената държава в Европейския съюз, която не разполага с такъв. Последният беше продаден през 2019-та година. Така на практика спасителните акции по въздух в планините, труднодостъпните региони и в отдалечените населени места станаха абсолютно невъзможни.

Остава да се запитаме защо, заради административни (или не съвсем) пречки, държавата ни не може да осигури изключително необходимите медицински хеликоптери, които ще спасяват животи, но пък през годините е раздавала милиарди по инхаус процедури за строежа на незапочнати още магистрали. И докато чакаме, не само, че не намаляват, а се увеличават жертвите на катастрофи и хилядите, загубили битката за живот само, защото са получили инфаркт или инсулт на неправилното място или са попаднали в труднодостъпна местност.

Още новини от деня – четете тук

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

3 КОМЕНТАРИ

  1. Крадците в парламента,чийто бюджет е 1 млрд.лв ,а за хеликоптери ,линейки и медицинска апаратура пари нямало. Изроди!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук