Основателят на социалната мрежа „Фейсбук” Марк Зукърбърг наруши мълчанието си във връзка със скандала с използването на личните данни на над 50 млн. потребители от компанията Cambridge Analytica, като пое отговорността.

„Направихме грешки и трябва да действаме по-добре“, каза Зукърбърг.

И добави:

„Фейсбук“ направи грешки и има още какво да прави, за да подобри услугата си”.

Основателят на социалната мрежа обеща да направи така, че потребителите да могат по-добре да контролират как се използват личните им данни.

Думите му бяха адресирани, както към двата милиарда потребители на Facebook, така и до инвеститорите, които от няколко дни търпят тежки загуби.

„Носим отговорността да пазим вашите лични данни и ако не можем да го направим, не заслужаваме да ви служим“, писа Зукърбърг.

Той добави, че компанията детайлно ще прегледа приложенията във „Фейсбук“.

Зукърбърг се зарече, че ще бъдат забранени приложенията, които са „съмнителни или чиито разработчици отказват да се подложат на разследванията на компанията”.

Личните данни на другите приложения ще бъдат ограничени до „име, снимка и имейл адрес“, обеща той.

СКАНДАЛЪТ

Припомняме, че „Фейсбук“ се оказа в центъра на скандал и срещу него вече има разследвания и жалби от двете страни на Атлантическия океан, след като миналия уикенд се разкри, че компанията Cambridge Analytica е използвала личните данни на 50 млн. потребители на социалната мрежа за политически цели чрез приложение за психологически тестове, разработено през 2013 г. от психолога Александър Коган.

Марк Зукърбърг потвърди, че Коган през 2015 г. е уверил „Фейсбук“, че е изтрил данните, но впоследствие това се е оказало невярно.

„Това бе удар по доверието между Коган, Cambridge Analytica и „Фейсбук“, но това бе и удар по доверието между „Фейсбук“ и тези, които споделят своите данни с нас. Ние трябва да поправим това“, каза Зукърбърг.

Стана ясно, че британската компания за анализи се е намесвала в хода на изборите в различни части на света, прибягвайки до подкупи и разпространение на клеветническа информация в Интернет.

РАЗСЛЕДВАНЕТО

Журналист на тв канала се срещнал със сътрудници на Cambridge Analytica под прикритие като клиент, който иска да повлияе на изборите в Шри Ланка. Той снимал тайно срещите в лондонски хотели от януари 2017 до януари 2018 г. По време на срещите ръководителят на компанията Александър Никс разказвал, че фирмата му се е намесвала в повече от 200 избори в различни страни по света, сред които Нигерия, Кения, Чехия и Аржентина. „Предлагахме на кандидата голяма сума за финансиране на неговата предизборна кампания в замяна на земя например. Записвахме това на видео, след това замъглявахме лицето на нашия човек и пускахме записа в интернет“, разказва Никс. Той добавил, че в някои случаи компанията му е пращала в домовете на кандидатите проститутки. На срещите, наред със самия Никс, са участвали експертът по данни Алекс Тайлър и изпълнителният директор Марк Търнбул. Последният разказал, че служители на компанията са пускали компрометиращи данни за кандидатите в отделни сайтове и социални мрежи. Компанията е действала, по желание на клиента, не от свое име, а действайки например като „студенти, които правят курсови работи в университета или туристи“.

В отговор на публикацията на тв канала Channel 4, представител на Cambridge Analytica заяви, че думите им по време на срещите са били изтълкувани неправилно. Според него двама от служителите на компанията са се пошегували, опитвайки се да провокират „потенциалния клиент“ да разкрие дали в намеренията му няма нещо незаконно. Те отишли на срещата със сериозни опасения и след това никога не са се срещали с него.

Самият Александър Никс заяви, че съжалява за участието си в тези срещи и че компанията му никога не е предлагала подкупи, не е плащала проститутки на никого и не е разпространявала невярна информация.

ИЗБОРИТЕ В САЩ

Междувременно стана ясно, че специалният прокурор на САЩ Робърт Мюлер, който разследва имало ли е руска намеса в изборите за президент от 2016г., които бяха спечелени от Доналд Тръмп, проучва деловите отношения между президента и британската компания Cambridge Analytica по време на предизборната му кампания.

Според Ей Би Си специалният прокурор през последните няколко седмици се интересува сериозно каква била функцията на Cambridge Analytica, която е била наета от предизборния щаб на Тръмп.

Телевизионният каналът отбелязва, че представители на екипа на Мюлер вече са разпитали редица експерти в областта на анализа на цифрови данни, които са работили за кампанията на Тръмп и съответно са си сътрудничили с британската компания.

 

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!