Методи Лалов е общински съветник в София от „Демократична България“. Завършил право в Юридическия факултет на УНСС. Освободен по собствено желание като съдия от Софийски районен съд, на който е бил и председател поради несъгласие с корупционния модел, по който функционира ВСС и непрозрачния начин, по-който протича изборът на главен прокурор. Хоноруван преподавател по наказателно право в СУ „Св. Климент Охридски“.

 

Протестите продължават вече една година. Основното искане е за реформа в съдебната система. Откъде трябва да започне тя – от ВСС или от отстраняването на главния прокурор?

Протести имаше още преди назначаването на Гешев за главен прокурор. И тогава, и сега, има достатъчно данни, че този човек е абсолютно непригоден да бъде не просто главен прокурор, но въобще служител в съдебната система. Протестите продължиха и след неговото назначаване. Не получихме ясен, легитимен отговор от ВСС защо го назначи. Той доказа с последващите си действия, че е човек на двойните стандарти. Юридически некомпетентен и брутален в действията си. Под крилото на Гешев и Цацаров израстнаха олигарсите като Божков и Пеевски. Започнаха вътрешни борби, правосъдието късно посегна на Божков, но Гешев отказа да види Пеевски, Ковачки, Вълка. Затова протестът продължава.

Първата стъпка е Гешев да бъде отстранен от съдебната система, за да не продължава с безобразията. Но съдебната реформа изисква законодателни промени, включително и конституционни. Разбира се, реформата трябва да засегне и ВСС. Тези хора, с изключение на 3-ма, избраха Гешев. Те очевидно не защитават интересите на гражданите, а интересите на задкулисието. 

Преди няколко дни ни го напомниха и от чужбина чрез санкциите, наложени от САЩ по закона „Магнитски“. Предвиждате ли правен конфликт със законодателството в България като следствие от тях? 

Американските санкции показаха провала на нашите институции и задълженията им по закон – да служат на хората, а не на определени олигарси и целите им. Тези санкции са безпрецедентни за България. Те касаят това, което гражданите виждаха. Не само безобразията на хора като Пеевски, но и на държавни служители.

За жалост създават тежък правен и икономически проблем. Но показват, че България и ЕС трябва да осъвременят законодателството си. Новият парламент трябва да разгледа тези случаи и да се създаде законодателна основа, която да гарантира легитимни реакции, когато чужди държави, подобно на САЩ, наложат санкции.

Представете си например фирма, която е спечелила обществена поръчка и е в забранителния списък. Представете си как на нея й плаща общината или някое държавно дружество. Тогава ще имаме свързаност. Тук е нужно законодателно решение, но то не може да се осъществи без парламент. Министерски съвет реагира по начин, по който е възможно към този момент. Не мисля, че вече ще има някой, който ще се съмнява, че Пеевски не просто е набеден за олигарх, а е брутален. Но Пеевски и Цацаров, Гешев, Божков – тези безобразници са само фасадата. Зад тях седи цяла организация от хора, производни на бившата ДС, които искат държавата да функционира по техния начин – нелегитимен и не в интерес на обществото. Трябва да преустановим това и да потърсим отговорност.

Как ще обясним на нашите партньори, че толкова години нищо не е било предприето в тези случаи, за които сигнализират? Как прокуратурата ще го обясни, която показва активност постфактум?

Нашите партньори не се нуждаят от обяснение. Посланието на санкциите по закона “Магнитски” са:

“След като вие не реагирахте, взимаме мерки, за да не ощетяват американската страна. Няма нужда от обяснения, а от решения. Да покажем, че има гражданско общество. 

Как ще коментирате невъзможността на министъра на здравеопазването да не може легитимно да отстрани ръководството на болница “Лозенец”, където има много обезпокоителни и сериозни нарушения.

Информацията от правителствена болница е скандална. Министърът предприе конкретни мерки, но дали те са в рамките на закона – не съм запознат. Но процедурите трябва да се спазват. Засегнатите лица имат право да обжалват и това правят. Правните спорове трябва да се решават в съответните институции. Но за съжаление легитимността в тези институции отдавна е изгубена. Затова се налага това да се дискутира в разговори. Твърде малко време е изминало. Но когато се проточат във времето и се дават различни сигнали от институциите – тогава проблемът е значителен. Тази болница неведнъж е била обект на журналистически разследвания. 

Що се отнася до другата фигура, замесена в скандала – министърът на правосъдието – той не може да навлиза по същество в решенията на Агенцията по вписванията. Той е само техен административен ръководител. Въпреки това действията им подлежат на съдебен контрол. 

Виждаме, че има опит от страна на ГЕРБ да саботира машинното гласуване. Ще успее ли служебното правителство да се справи с това предизвикателство?

ГЕРБ не просто саботира машинното гласуване, а го прави от години. Първо въвеждането му беше закъсняло, както и процедурата за закупуване на машини. Сега има проблем с допълнителните машини. Надявам се дори да не бъдат, ЦИК да успее да се справи с организацията. Има смисъл от това гласуване, но най-доброто решение е голяма избирателна активност. Да се гласува машинно не е по-сложно от това да си вземете бележка от щанда за зеленчуци в супермаркета. 

 

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!