Настимир Ананиев
на снимката: Настимир Ананиев

В специално интервю за ДЕБАТИ.бг експертът по пътна безопасност Настимир Ананиев коментира, че при цените на задължителните застраховки има картелни отношения и отклонения от нормалните пазарни принципи.

По негови думи това личи от увеличаването на цените едновременно при всички застрахователни компании и ниските разлики между различните тарифи.

„Има много застрахователи, които предлагат услугата, по мое мнение, в много от ситуациите в картелни споразумения, тъй като когато се вдигнат, всички вдигат, така да се каже, в един и същи ден. Това за мен е много странен пазарен механизъм, защото пазарът обикновено не работи така. Единият ако вдигне, другият би трябвало да задържи цената, за да привлече повече клиенти. Но в България цените се вдигат в един ден и обикновено разликите са около десетина лева.”

Ананиев коментира и предложената от Комисията за финансов надзор система „бонус-малус”, за която много експерти апелираха от години. По негови думи обаче така, както е направена, тя е в полза единствено на застрахователите.

От една страна няма да бъдат стимулирани достатъчно водачите с добро поведение на пътя, тъй като те ще получат отстъпка от едва 25% от цената на своята „Гражданска отговорност” и то ако седем години не са имали никакво провинение.

Друг проблем според експерта е фактът, че за изчисляването на цената на застраховката се взима предвид не само поведението на водача, но и автомобилът, който той управлява – ако с него са извършени нарушения в миналото, неговата застраховка ще е по-скъпа независимо че водачът може да не е имал нарушения до момента, а да ги е извършил предишен шофьор.

Друг пропуск според Ананиев е, че пред първата година от влизането в сила на правилата всички шофьори ще бъдат наравно независимо дали имат „златен талон”, или са хващани зад волана пили или са отнели човешки живот на пътя.

Настимир Ананиев даде пример с европейските системи „бонус-малус”, при които застраховката се сключва не за автомобила, а за водача, и тогава единствено неговите действия и поведение имат значение на пътя. Следователно и бонусите са много по-големи.

Цялото интервю с Настимир Ананиев може да четете ТУК.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!