преходен период, Европейски

„Няма да отидем на Острова само за да спасим Коледата на британците“. С този цитат на полски шофьор, „Дойче веле“ започва подробен анализ за усложнената обстановка във Великобритания след Брекзит и недостига на работна ръка. 

Великобритания изпитва остър недостиг на шофьори на товарни камиони. Това се отрази сериозно на доставките за хранителните магазини и бензиностанциите и предизвика паника сред части от населението. Във все повече магазини има празни рафтове, а голяма част от бензиностанциите в страната вече не разполагат с бензин. Междувременно и един лекарски съюз предупреди, че заради липсата на гориво по бензиностанциите скоро лекари няма да могат да посещават пациентите си.

Пандемията и Брекзит са основната причина за появилата се липса: заради пандемията отпаднаха или бяха отложени много часове по шофиране и изпити за придобиване на правоспособност, а заради Брекзита поне 20 000 шофьори на камиони – основно от Източна Европа – напуснаха Острова и сега не желаят да се върнат.

„Никой шофьор няма да се върне само за 3 месеца“

Според експертни оценки, Великобритания се нуждае спешно от поне 100 000 шофьори. За да се справи с кризата, британското правителство ще мобилизира 150 военни, които да зареждат бензиностанциите с гориво. Други 150 също са в готовност. Освен това миналата неделя Лондон обяви, че ще издаде спешно визи за шофьори от чужбина, които ще бъдат валидни до 24 декември. Те ще бъдат ангажирани основно със зареждането на бензиностанциите с горива.

Полските шофьори на товарни камиони гледат с насмешка на офертата. Както става ясно от разговори с няколко шофьори на ТИР-ове, поляците не са склонни да се местят само за три месеца.

„Благодарим Ви, господин премиер, но няма да се възползвам от възможността“, казва пред Ройтерс по този повод Якуб Пайка, с когото от агенцията са разговаряли на един паркинг край Варшава.

„Никой шофьор няма да се върне за някакви си 3 месеца, само за да не се провали Коледата на британците“, казва 35-годишният поляк, който заради Брекзит е трябвало да напусне Острова.

„Не си струва за тези пари“

Пайка знае, че във Великобритания би изкарвал повече пари, но те не са достатъчно обезщетение за „всичките несгоди и опасности, на които са изложени шофьорите на Острова“, казва той. В тази връзка полякът посочва например усилията по преместването в чужбина, раздялата със семейството, както и опасността от скачащи върху камионите бежанци, които се опитват да прекосят Ламанша.

И 60-годишният Ячек Рембиковски е работил на Острова. Цели седем години. Заради Брекзита обаче се върнал в Полша. „Нямаше никаква яснота какви ще са условията за работа за шофьорите на камиони и дали след излизането на Великобритания от ЕС ще можем да останем там. А и вече исках да се връщам у дома“, казва Рембиковски пред Ройтерс. И той няма намерение да заминава отново за Великобритания.

Премиерът Борис Джонсън твърди, че сегашният недостиг на шофьори в страната не е само британски феномен. Затова мнозина се питат дали и бензиностанциите в Германия могат да останат без горива.

И в Германия има достатъчно работа за шофьори

От браншовия съюз на фирмите от петролната промишленост бият отбой: „В Германия в момента нямаме никакви трудности с доставките на горива за бензиностанциите“, казва пред Франкфуртер Алгемайне Цайтунг (ФАЦ) шефът на организацията Кристоф Бендер. И енергийният експерт Мануел Фрондел от изследователския институт RWI не вярва, че ситуацията във Великобритания може да се повтори в Германия. Според него, сегашната криза на Острова се дължи на липсата на работна ръка. На Острова дълго време шофьорите бяха зле платени и се разчиташе основно на работна ръка от Източна Европа. Тя обаче беше прогонена от Брекзит, припомня той. Сега кризата във Великобритания е толкова остра, че някои от големите вериги за хранителни стоки вече предлагат огромни заплати – над 60 000 евро годишно – в опит да привлекат нови шофьори.

„Европейският трудов пазар прие с отворени обятия онези работници, които си тръгнаха от Острова заради Брекзит“, казва в тази връзка ръководителят на федералния съюз „Спедиция и логистика“ Франк Хустер. А това означава, че и други страни имат нужда от шофьори. Тоест: британската мярка със спешните работни визи за шофьори от чужбина може и да няма особен ефект. Работещите в ЕС шофьори не могат просто така да прекъснат договора си и да заминат за три месеца за Великобритания.

За още новини последвайте канала на Дебати в Google Новини

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук