Какви мерки предприема Министерството на образованието за увеличаване на броя на студентите по професиите, за които се очаква бъдещ недостиг? Това попита депутатът от ПП ГЕРБ Таня Петрова министъра на образованието Красимир Вълчев по време на днешния парламентарен контрол.

В отговор на въпроса Вълчев посочи, че през последните години МОН предприема политика за преструктуриране на приема и неговото редуциране. Така за последните 4 години приемът е редуциран от 58хил. на 43 хил., като най-голямото намаление (близо 60%) е в социално-стопанските и правните науки. Предприети са и мерки, които целят да стимулират интереса на кандидат-студентите към дефицитните специалности, които са предимно в областта на математиката и природните науки.

„Изведохме списък с приоритетни професионални направления, като опит да обвържем търсенето на образование с потребностите на пазара на труда. Тези професионални направления получават допълнително финансиране и имат по-висок коефициент при равни други условия. Второ, имат по-висок прием при равни други условия.” посочи Вълчев.

Гласувани са и втори допълнителни стипендии за студентите от приоритетните специалности, с което се цели увеличаване на мотивацията на учениците  да изберат конкретните професионални направления.

„Гласуват се  трети допълнителни стипендии, които ще бъдат за тези кандидат-студенти от 10-те процента с най-високи резултати от НВО по БЕЛ и за 50-те процента с по-високи резултати от НВО по математика, физика и химия, тъй като основната част от професионалните направления, в които имаме най-голям очакван недостиг са свързани с по-задълбочено изучаване на математика и природни науки” обясни министърът на образованието.

Въпреки всички предприети мерки министърът обяви, че засега резултатът от тях при професионалните направления с очакван недостиг на кадри в бъдеще е минимален. Предвид демографската криза обаче той отчете, че в бъдеще се очаква недостиг на кадри и във всички останали сектори.

 

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук