Развратът в Древна Гърция е почти толкова митологизиран, колкото и гръцките герои. Всъщност, целият гръцки Пантеон на боговете е известен със своите хедоностичени сексуални измислици и подвизи.
Но оставяме ли вълнуващите митове да заоблачат реалността? Истината и древната история на остров Лесбос, отдавна свързвани с лесбийството, може да са много по-различни, отколкото повечето хора предполагат. Нов документален филм и статия на Би Би Си показват, че островът е бил център за търговия със сексробини.
РАЗВРАТЪТ В ГРЪЦКАТА МИТОЛОГИЯ
В гръцката митология има легенда за Зевс, който се превръща в лебед, бик и лъчи от златна светлина, за да опложда жените.
Според друга легенда, когато бил млад Тирезий, виждайки две сношаващи се змии, ги ударил и за това бил превърнат в жена. Като жена, той станал жрица на Хера, оженил се и има деца, включително. Манто, която също станала пророчица. Според някои версии на тази история, като жена Тирезий бил проститука с голяма слава.
Превърнал се пак в мъж, едва след седем години, когато виждайки отново змии в същото състояние, ги ударил пак.
Затова когато между Зевс и Хера възникнал спор коя от двете страни получава по-голяма наслада при сексуално общуване, те попитали Тирезий, тъй като знаел как се чувстват и двата пола.
Тирезий отговорил, че това, което изпитват жените е девет пъти по-силно от това, което изпитват мъжете и за тези си думи бил ослепен от разгневената Хера, а Зевс му дал дарбата да пророкува и да има живот, седем пъти по-дълъг от обичайния.
Тирезий не загубил пророческите си способности дори и след смъртта, която го настигнала докато бягал от Тива при похода на епигоните. Одисей се спуска в подземното царство, за да чуе от него предсказание за бъдещето си.
А какво ще кажете за бедния Дионис? Наистина ли лудите менади (жените, които тичали след Дионис) го разкъсали?
Целомъдрената Артемида пък превърнала Актеон в елен, който бил разкъсан от собствените си кучета. Причината – Актеон случайно стигнал до мястото, където се къпела Артемида със своите нимфи в реката. Вместо да се отдръпне, той останал да гледа очарован, което довело до гнева на богинята.
В общи линии, древните гърци „прегърнали” хомосексуалността – мъжката и женската. Но едно особено място, прочуло се с лесбийските си преживявания – Лесбос, всъщност бил островът, на който жени, известни с красотата си, продавали телата си на мъже, отишли на почивка.
Лесбос бил древната столица на сексуалния туризъм на Беломорието – за мъже. Островът се прочул с разврата си, пиенето и секстуризма.
Твърди се, че жените на о-в Лесбос били неустоими. Там били събрани най-красивите жени. В Древна Гърция, думата „лесбийка” означавала жена, извършваща интимен сексуален акт с мъж.
Най-известната личност, която някога е живяла на Лесбос, е поетесата Сафо – жена, описвала красотата на жените на острова. Много малко се знае за тази жена, живяла около 630 г. пр.Хр. Но нейната поезия пленява читателите 2 хиляди години след написването й. Нейните произведения вече са се превърнали в синоним на женската любов.
ЛЕГЕНДАТА ЗА САФО
Сафо, най-прочутата поетеса на древността, живяла на о. Лесбос около VІІ-VІ в. пр. Хр. Единственото сигурно сведение за нея е аристократичният ѝ произход, както и фактът, че поради политически размирици на острова, била в изгнание за 10 години в Сицилия.
Писала лирическа поезия, изпълнявана в съпровод на лира, с музика, която сама е създавала. Стиховете ѝ се носели от уста на уста, била известна и почитана още приживе, а след смъртта ѝ името ѝ се превърнало в легенда.
Приписвани са ѝ всевъзможни биографични факти, както в древността, така и до днес.
Сведенията за брака ѝ, самоубийството поради любов към по-млад мъж или прословутата ѝ школа за неомъжени девойки, почиват на слухове, анекдоти, театрални пиеси или просто предположения, без да бъдат потвърждавани от никакъв достоверен източник.
Разбира се, сексуалната ориентация и частните дела на Сафо отдавна са въпрос на любопитство и спекулации.
Остров Лесбос вероятно е бил място където еманципирани жени се посвещавали на естетически занимания и „празнували“ Афродита.
Така или иначе, това място е било по-малко бохемски любовен култ, отколкото елитен художествен институт или частно завършващо училище, твърдят някои учени.
Много е вероятно това да е било място със строги правила, където младите момичета се подготвяли не за сексуални приключения, а за брак и майчинство.
Сафо била един от най-ярките представители на хедонизма. Представянето й като учителка на млади момичета противоречи много на статута й на икона на гей освобождението и феминисткото въстание, още повече със схващането, че островът бил свърталище на лесбийки, отдадени на деликатни любовни игри и групови оргии.
Наистина ли Сафо е отговорна за сексуалната революция по онова време? Вероятно никога няма да разберем.
Всъщност има малко доказателства (извън поезията), които да сочат, че Сафо всъщност е била лесбийка в съвременния смисъл. И макар че поезията очевидно дава достатъчно свидетелства за силните хомосексуални копнежи на Сафо – все още е въпрос на критичен спор дали нейните стихове представляват поредица от истински изповеди, описващи действителни хора и любовни отношения, или вместо това представляват набор от остроумни еротични фантазии.