Над 90% от данъчните складове за бензини и повече от 80% при дизеловите горива у нас се държат от „Лукойл”, става ясно от документи на Министерството на финансите, предоставени на „Нова република”, след съдебно решение. Данните се отнасят за 2015-та.

Пред бТВ Петър Славов от „Нова република” заяви, че информацията за данъчните складове е била целенасочено скрита от бившия ресорен министър Владислав Горанов. Данните били поискани по реда на Закона за достъп до обществената информация, но след като министерството отказало, бил заведен съдебен иск.

Съдът преценил, че информацията не е търговска тайна и така от „Нова република“, се сдобили с данните за 2015-та, но за 2016-та не им били предоставени.

Славов обясни, че от сходна информация за 2011-та се вижда, че 80% от данъчните складове за горива са били собственост на две дружества – „Нафтекс” и „Лукойл”.

„Предупреждавахме, че вероятно ситуацията се е влошила, а това води до допълнителен контрол, допълнително затрудняване на достъпа до пазара на горива на конкуренти, освен за най-големите участници – същите тези, които бяха разследвани за картел от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК)“, коментира още Петър Славов.

Той предупреди, че ситуацията ще продължава да се влошава и е възможно да се стигне до пълен контрол на пазара от страна на руската компания.

„Едно от тези две дружества (бел ред. „Нафтекс“), за които говорихме (че през 2011-та са държали част от данъчните скалдове за горива, бел. ред.) е с прекратен лиценз. Въпросът е дали някой не е изкупил неговите капацитети и тези цифри да са се доближили до 100-те процента.”

Петър Славов припомни, че цените на горивата в България са над средноевропейските и това е трайна тенденция.

По данни на Европейския енергиен пазар (към 05.04.2017г.) 1л. бензин А-95 се продава за 2,06 лв. (1.045 евро), а дизелът – 2,05 лв. (1,040 евро). Акцизът у нас е сред най-ниските – 71 ст./литър бензин и 65ст./литър дизел. Само за сравнение, акцизът в Холандия е 1,50 лв., в Италия е 1,42 лв., в Германия е 1,30 лв. Това означава, че държавата се е отказала от своя дял, на пръв поглед в полза на търговците на едро и дребно, но след по-датайлен поглед  става ясно, че това е компанията, която държи данъчните складове. Поради по-високите акцизи на горивата в останалите страни от ЕС, и поради законовото изискване, ако не се плати акцизът на границата горивата да стоят в данъчен склад, компанията, която държи складовете, поставя на останалите участници на пазара непосилни условия. Така на международните вериги им е по-изгодно да купуват горива от „Лукойл“, вместо да внасят. Според Славов, макар че други фирми притежават дял складове, те не биха могли да влияят на достъпа на пазара, защото тяхното участие е минилано.

„Очевидно има проблем. За нас той е в достъпа до пазара, който се контролира от достъпа до данъчни складове”, каза Славов.

Преди дни Комисията за защита на конкуренцията съобщи, че картел на горивата няма, макар че в продължение на няколко месеца твърдеше, че има категорични доказателства, че шест вериги бензиностанции са договаряли цените си и че те ще бъдат глобени.

По думите на Славов, има политическа намеса в действията на антимонополния орган преди и след изборите.

От общо 881 878 959 литра дизел в складовете, 719 400 000 литра са били на „Лукойл“. При бензина 366 млн. литра от общо малко над 398 млн. литра са на дружествата от групата на руската компания, сочат предоставените на „Нова република” данни.

Петър Славов заяви, още че евродепутатът Светослав Малинов ще сезира Европейската комисия за изясняване на ситуацията и разбиването на монопола при данъчните складове в България.

 

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук