медицинска помощ
На снимката: Краси Стоянов

Едва ли скоро ще имаме адекватна медицинска помощ от въздуха. Така дългогодишният инструктор по планинско спасяване и бивш директор на Планинската спасителна служба Краси Стоянов коментира за ДЕБАТИ.БГ поредните новини около закупуването от страната ни на медицински хеликоптер.

Темата е от години, но в последните дни здравният министър обяви, че скоро стартира и обществената поръчка за закупуване на машината.

„Това е много хубаво начинание и дано успее. Но аз съм песимист заради липсата на визия, как всичко това ще се случи по правилния начин. Защото ние сме доказали, че неглижираме проблеми, достатъчно сериозни за здравето на хората в страната ни. Това е нещото, което мен ме притеснява най-много. Минаха доста години от тази кръгла маса в парламента, на която говорихме за тези проблеми. А до момента имаме само спорадични приказки, никакви реални действия. Това е моят аргумент за песимизма ми“, казва Краси Стоянов.

Какво може да се постигне с един хеликоптер?

Визията е много важна, защото просто един хеликоптер  няма да реши проблемите с медицинската помощ от въздуха.

„Една машина няма да свърши никаква работа. Да, тя ще потуши може би разговорите по темата, но в никакъв случай няма да е е ефективно. Да не говорим за това, че процедурата ще отнеме доста време. След което поръчката, изборът на изпълнител и не дай си Боже да има обжалване това ще се протака във времето. Хипотетично към днешна дата минимум след година и половина може да говорим за наличие на специална машина за въздушна помощ.“

Все още са много въпросителните около обучението на персонала, площадките в големите болници, където има отделение за спешна медицинска помощ. И е важно да се отбележи, че от тази помощ няма да се възползват само изгубилите се в планините, каквото внушение се създава, допълва Краси Стоянов.

„Ние многократно правихме анализи, които сме предоставили и на Министерство на здравеопазването.Те показват, че минимум 4-5 бази могат да покрият България. Трябва да  се спазва и правилото на „златния час” т.е в рамките на един час от пристигането на сигнала пациентът да бъде в болница при специалисти. Статистиката недвусмислено показва, че при наличие на такава въздушна помощ до 30 % от пострадалите могат да бъдат върнати към нормалния начин на живот. По последни данни годишно в България по пътищата на страната загиват между 600 и 800 души. 30% всеки може да сметне колко е и да види, че повече от 200 човека могат да продължат да живеят, както преди.“

Това са само част от човешките животи, които могат да бъдат спасени. Не трябва да забравяме и хилядите, които всяка година получават инсулт или инфаркт на място, където няма как да получат адекватна помощ в заветния „Златен час“.

Цялото интервю с Краси Стоянов четете ТУК.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!