Капиталът на „Проектна компания нефтопровод Бургас-Александруполис БГ“ ЕАД ще бъде увеличен със 120 хил. лева чрез емитирането на 1200 нови акции на тази стойност. Акциите ще бъдат придобити от държавата чрез бюджета на Министерството на енергетиката, реши Министерският съвет на днешното си заседание.

Решението означава наливане на нови пари в отдавна прекратения от българска страна, още през 2011-а година,  проект за изграждането на нефтопровод от българското пристанище Бургас до гръцкото Александруполис, припомнят експерти. Българското дружество в тристранната проектна българо-гръцка-руска компания бе създадено целево  единствено за реализацията на спорния петролопровод. Последно идентично като днешното увеличение на капитала на „Проектна компания нефтопровод Бургас-Александруполис БГ“ имаше през април 2016 г. Тогава капиталът на дружеството от българска страна бе увеличен пак чрез емитиране – на 880 броя нови акции на стойност 88 000 лева.

Средствата за сегашното увеличаване на капитала са предвидени със Закона за държавния бюджет на Република България за 2017 година с предназначение : издръжка на проектната компания с възможност за обезпечаване през 2018 г. на финансовите ангажименти на дружеството като акционер в международната компания „Транс Болкан Пайплайн Б. В.”, регистрирана в Амстердам, Холандия, става ясно от днешното  съобщение на пресцентъра на правителството.

„Проектна компания нефтопровод Бургас-Александруполис БГ“ е държавно акционерно дружество, в което министърът на енергетиката упражнява правата на едноличния собственик на капитала. „Транс Болкан Пайплайн Б. В.” бе създадена през 2008 г. по силата на Междуправителствено споразумение между Руската федерация, Република България и Република Гърция.

В регистрираното в Холандия по тристранното междуправителствено споразумение дружество българската  страна има дял 24.5 на сто. Руски консорциум от държавни компании притежава 51 процента, останалите дялове са гръцки – на отделни фирми и на гръцката държава.

България  се отказа от строежа на тръбопровода през  територията на страната през 2011 г. и денонсирането на междуправителственото споразумение между София, Атина и Москва бе гласувано от парламента през 2013 г., но разходите за участие в международната проектна компания продължават, тъй като дружеството продължава да съществува поради отказ на съакционерите то да бъде закрито.

Първоначално София имаше намерение да съди съакционерите заради този техен отказ, но през юни 2016 г. сама се отказа от намерението си и съответно от заведения български иск в съда в Амстердам.

„Прекратихме делото, защото гръцката страна предложи компанията да продължи да съществува като основа за бъдещи съвместни проекти като инфраструктура. Ние приехме този аргумент, тъй като разходите за поддържане на тази инфраструктура са пренебрежимо малки, за да може тя да продължи да съществува като основа за бъдещи съвместни проекти между България и Гърция, свързани с диверсификацията в енергетиката. Затова оттеглихме иска в холандския съд в Амстердам“, обяснява решението от 2016 г. финансовият министър Владислав Горанов.

Впоследствие „Проектната компания нефтопровод Бургас-Александруполис БГ“ ЕАД бе прехвърлена от Министерството на финансите към Министерството на енергетиката. Няма публична информация за задействани или потенциални  българо-гръцки проекти, които да се изпълняват заедно с Русия чрез тристранната компания „Транс Болкан Пайплайн Б. В.”

Според български експерти, които следят инфраструктурните, вкл.енергийни проекти на Балканите, не бива да се изключва ново обръщане към проекта Бургас- Александруполис и опит за „размразяване“ чрез пакетирането му с други два – актуални инфраструктурни проекта с участието на България – с паневропейския транспортен коридор № 8 и жп връзката между България и Гърция „Солун – Кавала – Александруполис – Бургас – Варна – Русе“.

 

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!