николай ненчев
На снимката: Николай Ненчев

В Софийски градски съд (СГС) продължава делото срещу бившия военен министър Николай Ненчев за самолетите МиГ-29. През април тази година ВКС го оправда по делото за „Интендантско обслужване”. Тогава ВКС потвърди решението на Военно-апелативния съд за оневиняване на бившия министър на отбраната Николай Ненчев и бившия директор в МО Венислав Цанов.

През януари миналата година в Софийски градски съд (СГС) бе внесен обвинителният акт срещу Ненчев, който е обвинен в престъпление по служба, извършено при условията на продължавано престъпление, с две отделни деяния, осъществяващи поотделно състава на едно и също престъпление. От престъплението са настъпили значителни вредни последици за Българската армия и случаят е особено тежък.

Според държавното обвинение за времето от 5 май 2015 г. до 9 септември 2015 г., като длъжностно лице Ненчев не е изпълнил служебните си задължения, регламентирани в Закона за отбраната и въоръжените сили (ЗОВС) и не е осигурил авиационната безопасност и летателната годност на военно въздухоплавателни средства от изтребителната авиация на ВВС на страната ни.

На 26 април 2015 г. между Министерство на отбраната и АО „РСК МИГ“ са били подписани два договора за удължаване на ресурса на 2 двигатели РД-33 с по 50 часа и ремонт на 2 двигатели РД – 33 и един брой кутия за самолетен агрегат – 2 /КСА -2/ за МиГ-29 на обща стойност 3 773 000 евро (7 388 666 лв.) Вместо тези договори да бъдат приведени в реално изпълнение, министър Ненчев е казал на своя заместник – Десислава Йосифова да ги пази в служебната си каса и да не предприема каквито и да било действия по изпълнението им, за да не бъде осъществен ремонтът на самолетите, собственост на страната ни в АО „РСК МИГ“. Същите указания министър Ненчев продължил да дава и през следващите няколко месеца на подчинените си в министерството.

В периода от 7 ноември 2014 г. до 29 март 2016 г. Ненчев, според прокуратурата, също не е изпълнил служебните си задължения, като в нарушение на ЗОВС не е утвърдил проект за инвестиционен разход за ремонт на агрегати и доставка на резервни части за самолети МиГ-29 и не осигурил авиационната безопасност и летателната годност на военно въздухоплавателни средства от изтребителната авиация на ВВС. От престъплението са настъпили значителни вредни последици за Българската армия – спаднал е нальота на пилоти от ВВС на Република България на 33 часа за една година, при установен в НАТО стандарт от 180 летателни часа за година или поне минимум 80 летателни часа за година. Това е довело до опасност от допускане на тежки летателни инциденти, поради разтренираност.

Държавното обвинение казва, че действията на министър Ненчев са довели до намаляване на броя на подготвения летателен състав и свръхнатоварване на летците, носещи бойно дежурство по Air Policing и невъзможност за осигуряване на подготовката на млади летци на МиГ -29. Поради това е било и невъзможно да се поддържа необходимият брой подготвени летци.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!