Тази сряда в Комисията по образование беше обсъден проблемът с недостига на медицински сестри в България. В четвъртък темата беше обсъдена и в Комисия по здравеопазване.

Точните причини за проблема бяха отчасти назовани, но част от предложените решения нямаха общо с проблемите.

У нас вече има добър пример, който може да се следва – този на учителската професия.

След голямата учителска стачка през 2007 г. бяха извършени няколко промени, на които им трябваше време да се разгърнат и проявят, но вече можем да твърдим, че ситуацията е чувствително подобрена, поне що се отнася до работещите в средното образование.

Накратко:

  • Направи се план за вдигане на заплатите, който се прилагаше от всички последващи правителства; (повишаването на заплатите в образованието за първите две години от реформата е с 46%); в момента учителите са сред хората с най-високо заплащане в редица малки общини, а в по-големите – със средно ниво на заплащане;
  • Закриха се 111 малки училища през 2007 г., 340 през 2008 г. и 44 през 2009 г.;
  • Ремонтираха се практически всички училища по европейски проекти, обнови се материалната база; в много общини единствено училището е ремонтирано и докато броят на учениците намалява, то броят на нуждаещите се от медицински грижи ще расте – причината е една и съща – ниска раждаемост, застаряване и увеличение на продължителността на живота;
  • Местните общности бяха по-активно въвлечени чрез училищните настоятелства;
  • Започна, макар и много бавно, някакъв разговор за качество на услугата образование и повишаване на резултатите на учениците;
  • Организираха се инициативи за привличане на млади хора към професията, включително и чрез създаване на професионални общности за обмяна и дискусии.

Ако замените училище с болница, а учител с медицинска сестра, то вече ще имате план, който доказано работи.

И все пак, нека да отчетем някои особености, предлагайки решения.

Проблем Решение Влияние върху проблема Вероятност за случване
Несъразмерно заплащане спрямо натоварването Повишаване на заплащането съобразно натоварването. В рамките на 2 години ще има реален резултат. Висока   Това е най-лесната и разбираема мярка. Има значителна обществена подкрепа в нейна полза – средства има, проблемът е как да стигнат до сестрите.
Продължително обучение за придобиване на специалност, когато се получава диплома, признавана в ЕС Намаление на обучението поне с една година – от 4 на 3 години (ЕС изисква минимум 3 години обучение, за да признае автоматично дипломата на медицинска сестра). В рамките на 2 години ще има реален резултат. Ниска   Нежелание на медицинските университети, неразбиране от МЗ (цитира се директива на ЕО 2005/36).   Емиграцията подкопава усилията за намаляване на продължителността на образованието.    Търсенето на професията медицинска сестра към момента е относително слабо.
Недобри условия за труд, особено в общинските заведения Закриване на общински болници. Обособяване на медицински центрове, които предоставят основни медицински услуги при по-добри условия. В рамките на 2 години ще има реален резултат. Ниска   Голяма съпротива на местно ниво, въпреки ниското качество на здравните услугите и липсата на медицински специалисти.
Сестрите и акушерките не могат да създават собствени практики, чиято дейност да се заплаща от НЗОК. Правна възможност сестри и акушерки да имат самостоятелна практика, чиято дейност да се заплаща от НЗОК. В рамките на 1 година ще има резултат. Висока   Има индикации за съгласие да се разреши на специалистите по здравни грижи да откриват собствени практики. Необходим е работещ парламент.
Изискване за задължително наличие на медицинска сестра във всяка яслена група и др. Нормативно “освобождаване” на много сестри от структури, за които няма съпоставима необходимост както в болничната помощ. В рамките на 1 година ще има резултат. Ниска   Има вече въведени някои законови изключения за осигуряването на медицински специалисти в яслените групи.
Отпадане на много студенти по време на обучението – осъзнават, че тази професия не е за тях. Кариерно ориентиране на млади хора на възраст от 18 до 30 години, които осъзнато да изберат професията. В рамките на 3-4 години ще има резултат. Средна   Следва да се създаде изцяло нова система за кариерно ориентиране още в средното образование, но и активни действия за хора извън образователната система.
Липса на хоризонт за развитие в кариерата. Ясен план за обучения, семинари, повишаване на квалификацията и др., които да водят и до корекция в заплащането. Изграждане на цялостна и ясно регламентирана система за продължаващо обучение на здравните специалисти. В рамките на 3-4 години ще има резултат. Средна   Сравнително лесна за планиране и изпълнение мярка.    Зависи от административния капацитет на МЗ и на директорите на лечебните заведения.
Трудно/бавно/невъзможно признаване на специалност на чужди граждани, които биха могли да работят в България. ЕК изрично посочва, че признаването на професионални квалификации не трябва да зависи от езикови познания, освен ако не принадлежи към квалификациите (напр. логопеди, учители по езици). В рамките на 1 година ще има резултат. Средна   Съпротива от страна на лекари.

 

Никоя реформа не е лесна, особено когато се въвлечени много заинтересовани страни – болници, лекари, общини, НЗОК, докато най-важната – пациентът – липсва в преговорите.

Не е ясно дали този път ще има напредък, защото зависи от тези, които от години само дърдорят за необходимост от реформа без реално да са сторили нещо.

Анализът е на Института за пазарна икономика.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук