театър

Племето на артистите се завърна от морета и селски къщи към театрите си. Чакат ги последни репетиции, преди да ги завърти новият театрален сезон. Вече се знае с какво започват звездите любимци на публиката.

Михаил Билалов, спечелил зрителите с ролята си на боса Джаро в тв сериала „Под прикритие“ (макар че ценителите повече се възхищават от участието му в хита на Народния театър „Козата“ на режисьора Явор Гърдев ) , влиза още в първата нова премиера на Младежкия театър – „Разделям двойки по домовете“.

на снимката: Сцена от спектакъла "Разделям двойки по домовете" - Младежки театър
на снимката: Сцена от спектакъла „Разделям двойки по домовете“ – Младежки театър

Вкусното заглавие е на текста на френския автор Тристан Птижирар за специалист по разтрогване на бракове. Човекът работи след повикване от едната страна в семейства, които се държат едва-едва на косъм, за да го скъса и реши раздялата, обясни специално за ДЕБАТИ режисьорът на спектакъла проф. Здравко Митков.

Историята тръгва, когато при поредните клиенти (Искра Донова и Николай Луканов) спецът намира бившата си съпруга.

Здравко Митков отново се среща с Мишо Билалов на сцената на Сатирата след успешната негова постановка там на „Името“ от френския тандем Делапорт и Ла Пателиер. Вече са напреднали репетициите му и по пиесата на същия тандем „Вечеря за сбогом“.

Текстът е превод на Билалов, на сцената излизат основните фигури от екипа на „Името“ – самият той, Ана Вълчанов и Николай Урумов. Спектакълът е копродукция с Пазарджишкия театър.

Младежкият театър подготвя премиерата на „Като трохи на прозорец“ от Нийл Саймън с участието на двете гранддами Силвия Лулчева и Станка Калчева и харесаната от публиката на филма „Пеещите обувки“ Рая Пеева.

Калчева е в ролята на певица с популярна в средата на автора Саймън съдба – току-що излиза от клиника за лечение от алкохолизъм. Животът й е в упадък, най-близките й хора, повърхностна субретка (Лулчева) и пропаднал актьор гей (Светослав Добрев) нямат сили и време за нея. Дъщеря й (Рая Пеева) отива да внесе здрав смисъл в объркания й живот. Постановката е режисирана от Малин Кръстев, на когото се услади режисьорския успех на „Семеен албум“ на младежката сцена преди две години.

Отдавна не сме гледали на сцена Стефания Колева. Но в началото на октомври в Театър „София“ звездата от сериала „Тя и той“ изненадващо се присъединява към тукашен екип за премиерата на „Алонсо“ от австриеца Щефан Фьогел.

Алонсо
на снимката: Екипът на „Алонсо“ в Театър „София“

Алонсо е името на куче, което с ръмженето си изобличава лъжеца в хората около него. Колегите в компанията на Стефания са Лилия Маравиля, Ириней Константинов и Пламен Манасиев. Режисьор е Марий Росен.

На сцената на Театър „София“ се качва още един любимец на публиката. След като няколко години изпълняваше ролята на Квазимодо в спектакъла „Парижката Св. Богородица“ на режисьорката Лили Абаджиева, сега Калин Врачански се преобразява в чудовището „Франкенщайн“ от едноименната постановка по пиесата на Ник Дриър в режисурата на Стайко Мурджев.

на снимката: Калин Врачански, който влиза в ролята на Франкенкщайн, в сцена от "Парижката Света Богородица"
на снимката: Калин Врачански, който влиза в ролята на Франкенкщайн, в сцена от „Парижката Света Богородица“

През новия сезон Врачански запазва ролите си на прелъстител кариерист от „Белами“ в МГТ „Зад канала“ и като Алеко Константинов от „Щастливеца“ в Сатиричния. Настина впечатлява неговата готовност да се вмъква в най-различни характери, които облагородява с характерните елегантност и неагресивност в играта си.

Народният театър обяви новите си премиери съгласно стратегията на директора Мариус Донкин за прозрачност на работата в трупата. Режисьорът Красимир Спасов е нарочил края на септември за премиерни дати на постановката си „Чудаци“ от Горки.

Не бива да плаши името на този певец на класовата борба и революцията – „Чудаци“ е най-чеховската му пиеса заради зависимостта на поведението на героите от характера им. Също като при Чехов хората на „Чудаци“ не могат да направят нищо против природата си.

Спасов, който е майстор на сценичната визия на психо зависимостите, е избрал „дълбоки“ актьори – Параскева Джукелова, Илиана Коджабашева, Марин Янев, Дарин Ангелов, Христо Терзиев, София Бобчева. Когато на сцената има много изпълнители, индивидуалното майсторство се размива и става неизбежно емоционалното изравняване. Как на публиката да не й стане скучно въпреки правилните изпълнения, ще е главната цел на представлението.

Любопитна е втората мега заявка на Народния – „Калигула“ от Камю в режисурата на Диана Добрева. Тя спечели овации с умението си да измисля оригинални визии на умозрителни конфликти.

Калигула
на снимката: Снимка от пресконфернецията на „Калигула“ в Народния театър – директорът Мариус Донкин /ляво/, Диана Добрева режисьор и Деян Донков в главната роля

Телата и цветовете в спектаклите й послушно изразяват противоречията между любовта и дълга, вярата и насилието, чувствата и времето… В ролята на римския император Калгула, останал в историята със садистичните перверзии и жестокост, е големият актьор Деян Донков.

Мнозина анализатори смятат, че този избор решава успеха на представлението. С Деян ще партнират Валентин Ганев, Йосиф Шамли, Александра Василева, Жорета Николова, Вяра Табакова, Биляна Петринска, Деян Ангелов.

Отпращането на режисьорския дебют на Бойка Велкова „Цветът на дълбоките води“ на 4-ия етаж на Народния театър сякаш му отрежда второстепенна роля в афиша на трупата. На малката сцена обаче сме гледали представления на „Сфумато“ и Лили Абаджиева, които са оставяли по-значима диря от заглавия на голямата сцена. Камерното пространство е идеално за страстите в душите на две жени с кралска кръв, главни действащи лица в пиесата на Оля Стоянова.

Писателката, която познаваме от текста за постановката „Покана за вечеря“ в Театър „София“, спечелил конкурс за пиеса там, създава „Цветът на дълбоките води“ с представата за двете главни актриси – Бойка Велкова в ролята на Елизабет I и Емануела Шкодрева в ролята на Мария Стюарт. Кралици на Англия и Шотландия, двете жени остават в историята с омразата една към друга, докато се справят с чувствата на собственото сърце и капаните на властта.

Техните съдби са възбуждали въображението на именити писатели (Алисън Уиър и Цвайг са преведени на български) . Оля Стоянова е искала да изследва подмолите на женската душа, портретирани в действията на двете кралици и защитени от сценичната сила на Бойка и Емануела.

Само за информация ще споменем, че Елизабет I е в темелите на Британската империя, разбирайки от властта много повече от съперницата си, която пък е разбирала много повече от любовта. Както се знае, конфликтът между тях завършва с отрязаната глава на Мария Стюарт и победата на протестантството срещу католицизма. В спектакъла участват още Вяра Табакова и Ева Данаилова. Автор на музиката е Теодосий Спасов.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук