Камелия Нейкова
на снимката: Говорителят на ЦИК Камелия Нейкова
Камелия Нейкова е говорител на Централната избирателна комисия. 
ДЕБАТИ.бг потърси мнението й по повод взетото от Софийския административен съд решение ЦИК да въведе машинното гласуване в срок от 6 месеца.

 

След решението на Софийския административен съд ЦИК да въведе машинното гласуване в срок от 6 месеца смятате ли, че това е изпълнимо и има ли намерения ЦИК да се съобрази с решението на съда и съответно с Изборния кодекс?

Съдебното решение, което споменахте е от края на месец юли. То все още не е влязло в сила. ЦИК се запознава с мотивите на решението и към момента не сме взели решение дали то ще бъде обжалвано, така че има 14-дневен срок, в който жалба може да бъде подадена. Както казах, аз и колегите ми се запознаваме с мотивите на съдебното решение.

В никакъв случай не бива да се счита, че ЦИК е против въвеждането на машинното гласуване така, както е разписано в Изборния кодекс, но успоредно с неговото въвеждане трябва да бъдат решени много други въпроси свързани с логистичното и техническо осигуряване на тези машини.

Ще дам един пример. Според нас има проблем, който ние сме посочили и в доклада, който сме предоставили на законодателя още в началото на 2015 г. непосредствено след провеждането на експерименталното машинно гласуване. Има затруднения, свързани например с машините за гласуване в специфичните избирателни секции – подвижните избирателни секции, секциите извън страната, секциите в лечебни и здравни заведения, домове за възрастни хора, местата за задържане. Аз ги обобщих като специфични избирателни секции. Тяхното образуване става в последния момент преди изборния ден, т.е. физически ще има затруднения при осигуряването на машини за гласуване и тяхната поддръжка.

По отношение на избирателните секции извън страната, както знаете те се образуват в един по-късен момент, тъй като са свързани с подаване на заявления от български граждани, които желаят да гласуват извън страната.

Всички тези проблеми ние сме ги изложили пред законодателя и до този момент очаквахме той да предприеме някакви действия в тази посока, свързани с промени в изборния кодекс.

Така или иначе ЦИК ще предприеме съответните действия по обявяване на обществена поръчка за осигуряване на машини за машинно гласуване така, както го направихме и преди изборите за народни представители през март 2017 г. За съжаление тогава единственият изпълнител, който беше подал документи се отказа от изпълнението заради прекалено кратките срокове, една част от които са свързани с тези обстоятелства, които преди малко ви изложих.

Т.е да разбираме, че имате готовност през следващите 6 месеца след като се запознаете с мотивите на съда, да въведете машинно гласуване във всички 12 500 избирателни секции. Смятате ли, че този срок от 6 месеца е реалистичен и може ли да разчитаме, че на следващите избори за европейски парламент, ще гласуваме машинно?

Не бих могла да се ангажирам с конкретни срокове, в които би могло да се въведе машинното гласуване, защото в крайна сметка то не трябва да се реализира по начин, който ще доведе до друг вид проблеми и затруднения.

Така или иначе трябва да се приложи Законът за обществените поръчки предвид и размерите на средствата, които са необходими за машинното гласуване. Да, секциите са около 12 500, като се включват и секциите за гласуване извън страната, които на различните избори са различен брой, тъй като са обвързани и с подадените заявления за гласуване извън страната. Различни са и местата, на които се образуват тези секции, разбира се говоря за местата, които са извън дипломатическите и консулските ни представителства в чужбина.

В най-скоро време ние ще стартираме съответната процедура по Закона за обществени поръчки. В какви срокове обаче ще приключи тази процедура не мога да ви кажа, тъй като не знаем колко участници ще има, дали ще има процедура по обжалване на обществената поръчка и сроковете на обжалване.

Разбира се по отношение на машинното гласуване сроковете по Закона за обществените поръчки не се прилагат, т.е. тук може да разчитаме на един кратък процес, но въпреки всичко 6 месеца могат да бъдат достатъчни, но може и да не са, защото зависи от много обстоятелства, които ще се развият успоредно със стартирането на обществената поръчка. Мисля, че ЦИК в началото на месец септември би имала готовност да стартира тази процедура.

Имате ли представа горе-долу колко ще струва закупуването на тези машини, а в последствие и поддръжката на машинното гласуване?

Не бих могла да ви кажа, защото не разполагам с такива специфични познания в тази област. Всичко това ще бъде разписано в първата процедура, която евентуално ние ще проведем, а именно пазарно проучване за всички тези въпроси, които са свързани с осигуряването на машинното гласуване, защото освен самата машина има значение и софтуерът, има значение и гаранционното поддържане, техническото оборудване, техническата поддръжка, персоналът, който трябва да е наличен, за да може да се поддържат тези машини. Много са въпросителните, които стоя пред нас. Разбира се те не са поставени в последния момент и след постановяване на съдебното решение. Това са въпроси, които, както казах в началото на нашия разговор, ние сме ги поставили пред законодателя още в началото на 2015 г.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!